zaterdag 22 april 2017

Weemoed (1)




Hoe ik op die Tostie Weemoed kwam, vroeg me laatst iemand. Nou simpel. In Tilburg heb je Café Weemoed, en lang geleden, rond 1990, was dat mijn stamkroeg. Ik was toen directeur van Museum Scryption in Tilburg.

Maar goed, dat café werd gedreven door Han en Willem, en Han vroeg me een speciale tostie te bedenken. Tostie Weemoed: kaas, mosterd, dragon.

Die Willem, dat was een type wat met enige regelmaat om zes uur 's morgens met een bebloede kop thuis kwam, of als ie hun dochtertje om vier uur bij de school moest ophalen daar om half zes verscheen. Een wat oudere man ook, dus tsja... Ik stappen met Han (forse rode krullenkop), Italiaan, verse zwarte pasta, kroeg in kroeg uit, Han afgeleverd bij het al gesloten café, Gij bent te zat om te fietse, -Ja hé en gij om auto te rije, Ja maar ik stu op vier wiele, dus Han in de auto.

Ik breng Han thuis, Stop maar hier, nie in de straat!, wij vrijen, op ene groot licht in de auto, zegt Han Da is gin vrije zo, staat er een auto met groot licht op voor me, Han stapte uit, gooit de deur dicht, trekt de deur weer open, Tis pliesie!, gooit de deur weer dicht. Komt die auto naar me toe, geen groot licht maar die stond op zo'n verhoogde chicane, stopt naast me, draait raampje open, ik idem zoef elektrisch, Waarom of ik daar stond. Ik zeg As gullie op dien chicane stut dan ken ik der toch niet dur? Han trekt deur weer open, Hou oew kop lul! Wats deur weer dicht.

Politie draait raampje omhoog en rijdt door...



Deel 2 zie hier (alle links hier in een nieuw venster)