dinsdag 7 juli 2015

De omgevallen boekenkast




En dan lees je


Cervantes: Sancho Panza doet iets "Omdat zo mijn noodzaak het wil, samen met mijn verlangen."

De Cooninck, tegen een (zijn?) vrouw met zijn dochtertje op haar schoot: "Zit daar niet zo te hebben." -"Zit daar niet zo te zijn."

Berger: "De Sharia bestaat uit regels die je moet leren, en dat is een bezigheid van het hoofd. Maar soefisme is de bezigheid van het hart, en dat kun je niet leren, dat moet je ervaren."

Einstein: "Dus als er geen menselijk wezen meer was, zou de Apollo van Belvédère niet langer mooi zijn?" Tagore: "Nee." Einstein: "Ik ben het eens met deze opvatting wat betreft schoonheid, maar niet wat betreft waarheid."

Stuiveling: "Er is geen einde Geen begin Alleen wisseling"

Kopland: "Weggaan kun je beschrijven als een soort van blijven".

J. Blokker: "Anne Frank kon pas iets worden toen ze er niet meer was." Van Deel: "pas als iets weg is, leer je het echt kennen".

Krol: "Zo, in die vorm, schildert men verdriet: Een open oog, dat niets meer ziet."

Uit een saeta, waarin een huilend kind naast het graf van zijn moeder staat: "Ik heb het koud! Ik heb honger! Sta op!!"

In een Bach-cantate: “De dood zelf is mijn leven”.

Bloem: "En elk zijn is tot niet zijn geschapen".

Vox in Drama: "Raquel wil niet worden getroost omdat haar zonen er niet meer zijn."

Zürn: "Wat moet ik met het geluk beginnen nadat ik me zo goed in mijn ongeluk heb ingericht. Te sterven met mijn geluk, dat is mijn egoisme."

Beckett: "Het is middernacht. De regen klettert tegen de ramen. Het was geen middernacht. Het regende niet."

Netanyahu over koning Hussein: "Een dromer met een grip op het mogelijke".

Goedkoop: “Ter braak was Dr jekyll, maar ook Mr Hyde.”

De direkteur van de Hermitage: "De relatie met Nederland is praktisch én mistiek."

Goethe: "Hemelhoog juichend dodelijk bedroefd"; "Verdichtsel en waarheid".

Titel van een piano-werk van Satie: "Aangename hopeloosheid".

Valla: "Daarom is het in ons, dat wil zeggen in onze geest, dat waarheid en onwaarheid bestaan."
 

("Alice had nog nooit in haar leven zoveel tegenstrijdigheden gehoord. ´Ben je nu tevreden?´ vroeg de Rups.")