zaterdag 27 juni 2015

Sumatra



Kerstmis


Rumah Sakit Harapan Jaya
Pematan Siantar, Sumatera Utara, Indonesia

Huis Ziek Hoop Geluk
Districtshoofdstad Siantar, Sumatra Noord, Indonesië

1990


Ik ben er om een computer-systeem te installeren, in eerste instantie twee systemen, patiënten registratie en medicijnen registratie. Later worden die gekoppeld.
De computers zijn door Rabo geschonken, ik doe mijn werk gratis in het kader van een KAP (Klein Ambassade Project) (of was het een PUM, Project Uitzending Managers?).

Nu ik er toch ben organiseer ik de infrastructuur -zeg maar- van een opname van Vinger aan de Pols over een Nederlandse chirurg die elke januari aan de lopende band horrelvoeten opereert met een Black and Decker boormachine om pengaten in het bot te boren, en een flinke klauwhamer om de pennen er in te slaan.



Ex klompvoetjes
(Tweezijdig! Inteelt...)

Ik kom er net aan met Kerstmis en er wordt naast een kerstboom met watten als sneeuw bij 40 graden een kerststukje opgevoerd door kinderen op krukken. Kinderen in rolstoelen zijn het koor. Een oude missionaris naast me zegt "Dat wordt een lange zit" en valt in slaap.

Ik eet drie maal daags bij de nonnetjes, allemaal op Zuster Leo na richting 80. 's Morgens nasi goreng met papaya na, 's middags nasi goreng met papaya na, 's avonds nasi goreng met papaya na.
Ik slaap in de wachtkamer van de oogarts, want die komt toch maar eens in de maand.

Die oude zustertjes hebben rode tanden van de sirih, wat ze niet mogen kauwen en ontkennen te doen en daarom voel ik me bij katholieken altijd beter thuis dan bij protestanten.
Die zustertjes zijn in de 30er jaren als jonge meiden drie maanden in Boxmeer in een of ander klooster geweest, en ze spreken plechtig archaïsch Nederlands (naast Indonesisch, Engels en Batak).



Pasen

Ik ben er ook dikwijls in de keuken geweest

Daar zag je altijd enorme schalen met gepelde knof en gesneden rawits...


Zuster Leo is wat assertiever dan die oudjes.
Oe ben nie chetrout?
Nee zuster.
O... Oe ben siek? [homo]
Nee hoor zuster.
O, oe wiel wel trouwe?
Ja hoor zuster.
Mar menier, dar is die maisjieshois! Allemal maisjies fan 16 jar en skon op die licham! Oe gat dar en oe kijk en oe seg Met jou wiel iek trouwe! En die maisjie seg Choet menier!



Eerste hulp
De mensen daar zijn niet zo snel onder de indruk van "pijn"


Jaren later nu

De nonnetjes verdreven door islamisten...

Islamitische patiënten gaan vóór protestante Batak...

Nederlandse (niet islamitische) chirurgen niet meer welkom...