donderdag 18 juni 2015

Producten




Gehakt, kersen, Eisbein...


Baumkuchen

Dat bestelde Prins Bernhard altijd bij
Tearoom Nieuwerkerk aan het Lange Voorhout. Dat las ik in Een Baron
in Koffie, een boek over de geschiedenis van het Haagse Hopje.

Nooit van gehoord. Van die Baumkuchen
dan. Van hopjes en Bernard wel dus.

Zie Wiki over de König der Kuchen hier. Alle links hier in een nieuw venster.
Wordt aan een spit, boven open vuur (of
tegenwoordig net als Shoarma naast gasbranders) laag voor laag
opgebouwd.

Zie foto's hier.



Kersen

Waarom zie je tegenwoordig nooit meer kersen die getweeën aan mekaar zitten (als je je kersen in de super koopt tenminste)?

Omdat ze mechanisch worden geplukt...

Je kan er dus niet meer twee maal twee aan de oren van een kind hangen, en bij een wipneus nog twee extra, maar dat vertelde ik al


Ponzu

Die Mac van Dinther (die idioot die naar Peru vliegt om daar klei te gaan eten, zie hier) kan er zijn bek niet over houden...

Ik zou zeggen Begin dan eens met de juiste naam te gebruiken, Ajipon.
Ja, ik weet wel dat hier iedereen Ponzu roept, maar dit is Nederland, ja.

Zie het hier.

Van Dinther: "op basis van soja, rijstazijn, visbouillon en citrus"
Visbouillon...
Zou die tiepe uit een inrichting ontsnapt zijn of zo?



Gehakt

Je moet in de supermarkt enorm uitkijken tegenwoordig als je gehakt koopt.

Als je niet oplet heb je gehakt mer vijf E-nummers en een enorme zwik ongevraagde kruiden en specerijen

Kan niemand dan meer koken?

(Ik had bijna van dat gehakt gekocht bij AH, en daar zat ook nog "gehard raapvet" in, Godsammekrake...)


Bonen

Zie de Reukerwt of de Indische erwt of de Cicerchia hier

Nou vond ik een nieuwe variëteit
Fave Sgusciate, split-tuinbonen

Maar het zijn geen kekers (Cicerchia klinkt die kant op) of tuinbonen (Fave), maar een Lathyrus soort.

Een nieuwe soort dus, kleiner en compacter.
Zie hier.



Wijn

AH had in de aanbieding Bierzo (dat is Galicië of die kanten uit)
Wit en rood
Aanbieding maar toch nog € 5,-

En ik kocht er ook een fles Pfalz

Alle drie die flessen na het eerste slokje regelrecht de gootsteen is, Godverdomme wat een bocht...


Walnoten

Superdure bio kraam op de markt (de andere was er niet), kwaliteit matig

Aldi, minder dan de helft van de prijs: overheerlijke zoete walnoten...




Eisbein

Ik zei laatst tegen mijn slager (iemand die niet vreemd kijkt als je zegt dat je net nodig hebt "maar wel van kalf") dat ik iemand had ontmoet die zei dat Eisbein en Casselerrib ongeveer hetzelfde is, hahaha!

Maar ja, wat blijkt...

In Midden- en Zuid-Duitsland, en Zwitserland en in Oostenrijk is Eisbein hetzelfde als ons Eisbein

Maar niet in Noord-Duitsland
Daar wordt het precies zo gemaakt als onze Casselerrib...


Kaas

Aldi heeft deze week kaas met daslook.
Vrij heavy knoffo maar wel lekker.

Ook kaas met peper, en Mojo verde, Canarische saus, maar wat ze hebben heeft niks met Mojo te maken, dat Aldi product is meer (heel redeljke) knof-mayo.




Bonen 2

Over E-nummers gesproken

Koop in Nederland een blik met een complete maaltijd
Je struikelt over de E-nummers...

Ik trok een blik Bush's Grillin' Beans Smokehouse Tradition open (heerlijk)
"Tender beans simmered in a sweet and smoky sauce"

Ingredients
White beans, water, brown sugar, onion, bell pepper, sugar, tomato puree (tomato paste, water), salt, corn starch, vinegar, bacon, bacon fat, white distilled vinegar, natural flavor, spices, yeast, molasses, caramel, natural smoke flavor

Kijk...