donderdag 26 juni 2014

Lissabon




Stiekeme voorbeschouwing


Ik liet me van het vliegveld naar Pension Roma rijden, of althans hoe het tegenwoordig heet (Roma is nu elders en sjiek).

Prachtig altijd. Halverwege, op het plein van de Markies van Pombal, wijst zijn standbeeld precies welke weg je in moet slaan. Net zoiets als de Luxemburgse Groothertogin die naar het ABN filiaal wijst hahahahahahahahaha!

Maar ja, pension (nu) Nova Goa was vol (ik dacht Die hebben altijd wel wat), maar vanaf morgen heb ik een kamer. Kost geen ruk.

Wat meerdere rukken kost is waar ik uiteindelijk terecht kwam, zie foto hierboven.
Ach, voor een keer wel spectaculair. En mooie moderne architectuur, werkelijk.

(In dat bad heb ik scheten gelaten, en dat klonk waanzinnig. Dat resoneerde like wow!)

Pension Nova Goa zie verderop. Goa is een ex Portugese kolonie in India. Nieuw Goa dus.
(Ik herinner me nu dat mijn reis met Loek naar Lissabon stukliep op het feit dat ze niet in pensionnetjes wilde slapen. Ik vind dat juist prachtig, onder de mensen, maar ja, ik spreek de taal...)



Dit is de Torre de Belem
[bullEIng]
Toren van Betlehem
Van hier uit vertrokken de ontdekkingsreizigers
Stijl: Manuelijnse gotiek ("gothiek" is mooier)
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Pal naast dat dure hotel 


Gegeten heb ik ook, verdomd.

Eerst een droge witte port, uhh, en nog een.
Met zo'n heel klein kaasje erbij, een queijinho (keizIEnjoe; klein kaasje betekent dat, maar dat dacht u al), en ik vroeg eerst of ze er hadden van uit de streek van Alcácer do Sal, want dat zijn de beste, en het antwoord was Meneer! Enkel van daar!
Kijk. Dat bedoel ik.

Zie een queijinho hier (alle links hier in een nieuw venster; ik vergat het te fotograferen, meegenomen als ik was door een fantastische CRF Garrafeira, zie hier).



Nova Goa
Ik zit morgen op die hoge balkonnetjes-verdieping.
Kan je deraf springen als de tent in de hens staat.


Dat hotel, op het dak waarvan je fantastisch fazant kon eten, dat vond ik niet meer terug.
En een taxista gaat voor me uitzoeken waar ik lamprei kan eten.

Wat at ik wel?

Bacalhau à Gomes de Sá
Zie hier
Of, Engels, zie  hier.
Heerlijk... God wat was het lekker...




Dat ex Roma pension, nu Nova Goa, ligt pal naast het Chiado plein, zie hierboven
Dat is waar dat Jugendstil cafe is waar Fernando Pessoa elke dag koffie dronk