maandag 15 oktober 2012

FYSISCHE REACTIE...

.
Dat er een aantal smaakreacties zijn, mag een ‘open deur’ genoemd worden.
Heet, koud, scherp, zout en  zoet met net als bij de kleuren daar een aantal complementaire smaken als bitter en ‘walgelijk’…  Ook die laatste.

Toch ken ik geen smaakervaring, buiten walgelijk, die een supersnellere lichamelijke reactie oproept, als die bij hete pepers.
Zie ze zelfs niet bij de heren na het gebruik van afrodisiaca.. (grapje)

De laatste week voelde ik dat regelmatig na het bijten op een hete peper…
Het duurt enkele seconden, of delen daarvan, alvorens ge in de gaten hebt, dat er iets mis is…
Maar.. (en nu  leid ik mijn vraag in)… vrijwel gelijktijdig en soms zelfs sneller, reageren de haarzakspiertje op uw hoofd en trekken samen, gepaard gaande met transpiratie…
Ze trekken samen door de zeer hoge scherptegraad van de peper..
Hoe werkt dat ? Zitten er zenuwdraadjes tussen uw papillen en haren. Nee natuurlijk.
Maar wat gebeurt er ???
(Tranende ogen, brandende tong en dorst doen niet mee; dat komt pas nadien..)


Ik ken geen andere smaakervaring die gelijksoortig is.
Behalve dan de eerder genoemde ‘walging’, waarbij het lichaam ook direct (maag, kramp etc.) reageert.

Zit er een medisch wetenschapper in de zaal ?
Want ik vraag me al lang af hoe dit fenomeen zo snel veroorzaakt wordt…
Is het een bepaalde stof die ge alleen in pepers vindt ?
En welke dan, en hoe triggert hij alleen de haren op uw kop en de zweetklieren in uw huid.. ?
In een fractie van een seconde....