zondag 21 oktober 2012

Lam uitbenen, kookboeken, pindasaus



Zoute Chinese vis.
Zie verderop.
Marieke

Het was me gisteren niet te doen om het uitbenen, het was me te doen om de recepten. Of beter nog: om de aangekondigde maar desondanks onvindbare recepten.

Trouwens wat die "index" betreft: als de hectiek van de nieuwe CS6 cursussen voorbij is, dan ga ik dagelijks wat van het blog, vanaf mijn vertrek naar Frankrijk, bijwerken zoals ik dat vóór Frankrijk deed. Gerechten, ingrediënten, noem maar op in die overzichten opnemen. En trouwens, iets wat ik vanaf het begin in 2007 vergeten ben, hoe is het mogelijk: beschrijvingen van wat-gekookt opslaan in mijn map recepten...


Lontong.
Helaas uit plastic ipv. bananenblad.
Zie verderop.
Culinaria

Ik zat in ene vanuit het niets aan nierbroodjes te denken. Waarom bestaan die niet meer? Omdat "niemand" meer orgaanvlees eet? Maar o wacht, zie hier (alle links hier in een nieuw venster). En recept zie hier. Dat gaan we een keer maken. Zie ook hier. Slurp!

Nog zo'n vergeten snackbar ding: nasiballen. Recept hier, foto en artikel hier.
Leuk blog trouwens, en up to date ook; zie hier. Veel esthetischer dan wij hier...

En wat niet vergeten is maar in de warmere delen van Nederland onbekend, ik schreef er al eens over: de eierbal. PJ had er laatst iets over, wat ik publiceerde of nog moet publiceren.
Zie hier, recept hier (maar het wordt ook zónder kerrie gemaakt!).
Verwant aan, o ja, dat schreef ik geloof ik laatst al, œuf perdu en Scottish egg.


Paprika stomen

Kookboeken nu. Tweedehands kookboeken. Toevallig zag ik vandaag dat het aanbod op Treffers veel en veel interessanter is dan op Marktplaats. Alsof er aardige intelligente adverteerders op Treffers zitten en het grauw (grouw?) massaal op Marktplaats.
Ik kocht er zo'n wandplaat zoals die bij visboeren hangen, "Vis, schelp- en schaaldieren in Nederland". Een (1) Euro...

Gisteren de eerste video van lam uitbenen, vandaag de tweede hier.
Wat deze bijdraagt aan die van gisteren is me totaal onduidelijk. Ik hoor het graag.

Gisteren

Tofu, lontong, paprika, pindasaus

Maak pindasaus.
Pinda-olie, ui, knof, gemberwortel, Spaanse peper... Officieel moet je dat door de blender halen, maar ach...
Komijnzaad (wat fijngewreven) en vers gemalen korianderzaad.
Klets pindakaas erin, zie hieronder...
Eventueel verdunnen met melk of kokosmelk, niet met water want dat schift (dat uit die zakjes kan met water verdund worden omdat er chemiek door zit).
Op smaak met ketjap asin en ketjap manis.


Kook de lontong in water waarin stukjes van die Chinese zoute vis (zie de eerste foto). Dat geeft een lekkere smaak. Vóór gebruik in blokjes snijden.
Stoom paprikastrips die door sesamolie gehusseld zijn.
Frituur de tofu (blokjes dus).

Ik mikte alles door mekaar, maar het is lekkerder bedacht ik achteraf om die paprika ernaast te serveren, met wat lekker zout erover. (Rookzout!)

Varia

Ik zette een DVD op, Theo en Thea in de Gloria, maar misschien vertelde ik dat al.
Erg leuk, maar na 20 minuten weet je het wel.


Bah wat een vies kommetje!