dinsdag 5 april 2011

Zuid Afrika,




daar was Piet toch "gewees"?
(Schoenlappers zijn vlinders, en "pla" is plagen, hahahahaha...)

Recept
Karameliseren
Wat grotere zilveruitjes, blokjes wortel, blokjes meiraap...
Zet de groenten op met water (ze moeten juist onderstaan) en voeg een klont boter toe, wat zout en redelijk wat suiker.
Laat aan de kook komen en laat droogkoken.
Blijf, als het water zowat is weg gekookt, steeds roeren tot de groenten mooi met karamel zijn gecoat.



Braai. Dat houtskool gaat dus van uit die bak rechts naar onder die marmiet links.

Planning, want ik ben weer op routine.
Vandaag eerst nog even puin ruimen op m'n bureau, dus tevens helft 2 van die tonijn opleukpizza van gisteren (gegeten met appelkappers)
Woensdag ei, pasta, mooie tomatensaus met rode wijn.
Donderdag meerval uit de oven, flageolets en kastanje-champions.
Vrijdag geitenkaassaus, friet, ?groenten.
Zaterdag kippenboutjes, polenta, ?groenten.
Zondag tofu, rijst, strawmushrooms.
Maar ja, dat is allemaal theorie natuurlijk...



Suid Afrikaaner taart. P. onthoudt dat soort dingen allemaal niet, maar mij lijkt het hartig.

Was vandaag bij Bommen Berend in Groningen. Hadden garnalenkroketten. Herinnerde me de essentie daarvan, een principe wat je ook iha kunt toepassen.
Kook mooie bouillon van gehakte rauwe ongepelde garnalen. Afgieten (bouillon bewaren!). Kook daarin (kokend) rauwe ongepelde, koudspoelen, pellen.
Béchamel met de bouillon, garnalen erdoor etc.

Toen ik bij de Blauwe Blazer werkte liet ik garnalenkroketten maken, op mijn recept, door een visboer. Groot succes, ook in de winkel van die visboer. Een van de geheimen: geen zout maar zo laat mogelijk wat Nuoc mam erbij, fish sauce.



Zuid Afrikaanse bloem

"Rungis" hier (alle links hier in een nieuw venster). Rocamadour ("Rocomadour", ik bedoel het is elke keer raak), beter bekend als Cabécous. Schreef ik eerder over; search the blog op Cabécous. En eet die kaas vooral zó in plaats van in lauwe salades met eendeborst...

Kreeg ook de nieuwe Slurp!. Een hoop marketing geronk over wijn die niet echt lekker is maar wel de allergrootste prijzen wint hier.

Uhh? Hoe ik die tonijn opleukpizza maakte?
Nou ja.
Tonijn op water uitlekken.
Sjalot, knof en fijngesneden lombok respectievelijk door de olijfolie halen, uitlekken (olie opvangen natuurlijk) en over de pizza verdelen (Super d B 60 cent pizza deeg-tomaat-kaas).
Tonijn erover, olijfolie, zwarte olijven droge soort.
Serveer met appelkappers. Dus.



Vond nog wat notities van Luxemburg.
Museum Kunst en Geschiedenis. Vijf verdiepingen boven de begane grond en vijf eronder. De -1 tot -3 oude bebouwing, gewelven; -4 en -5 in de rots uitgehakt.
Tijdelijke tentoonstelling Symbolisme (Jugensdtil) Letland. Mooi.
Zeer fraaie romeinse kinderschoentjes ook.

Gedoe
Beatles hier.
Radiozendamateurs hier. Budel is trouwens een enorm vieze plek, stinken... Staat een of ander fabriek van zink of zo.
Brillen hier.
Puzzelmuseum, wat nou weer, hier.

O, trouwens, als ik naar iets naar Trouw wil linken, dan moet je je tegenwoordig aanmelden.
Jammer maar helaas. Geen gezeur. Doehoei Trouw!



Papa-ja en papa-nee in Zuid Afrika...