vrijdag 8 april 2011

Vinden jullie dat ook?


Als je rond deze tijd een haring eet (een "solte hjerring" of zoiets zeggen ze in Friesland), dan is die minder lekker tot gewoon niet lekker, welke visboer dan ook, dan andere jaren rond deze tijd (oude haring).

O, daar komen die uitjes vandaan trouwens. Als je ouwe haring eet, mét uitjes, dan smaakt die minder vies.

O, iemand die nieuwe haring eet mét uitjes heeft geen verstand van haring. Zo. Dat kunt u op uw buik schrijven. "Ik heb geen verstand van haring". Baas in eigen buik, toch?

Ik ben er, over haring gesproken, nog steeds niet achter trouwens waarom Franse gerookte haring (die ongetwijfeld uit Nederland komt) zoveel lekkerder is dan Nederlandse. O wacht, in ene (Ploep!) realiseer ik me dat het formaat anders is; die Franse is een stuk kleiner. We denken verder...



Gisteren dus die meerval. Ongelofelijke berg maar er aten drie mensen mee. (Bleef toch over...).

Meerval in vergiet, drie keer (half uur er tussen) inwrijven met citroensap. Half uur. Olijfolie en fiks grove witte peper.
Ovenschotel, ingeboterd. Vis er in, bedekt met plakjes ontbijtspek, oven.
Als de plakjes krokant en opgekruld zijn, nieuwe plakjes er op, en de krokante terzijde schuiven.



Olijfolie, sjalot, knof, platgedrukte stelen van kastanjechampignons, wat soepgroenten...
Witte wijn, piripiri, Oxo... Proef.
Schijfjes champignon hoeden erbij en uitgelekte flageolets ("Groene kidneybonen").

Erg lekker, verdomd...



Vrijdag! Gedicht!

Geen haringbuis, geen kotter en geen botter,
Geen logger en geen stoomfiets, ach! Geen fluit
Zag ik vanavond op de stroom.

'k zat aan de doodsrivier. Slechts een condoom
dreef goedgemutst het zeegat uit.


Lévi Weemoedt

Zag The exorcism of Emily Rose, dat wil zeggen de eerste 5 minuten. Wat een kwaakfilm...



Ik koop alleen maar "standaard" kookboeken. Sri Owen hoort daarbij. Indonesian food and cookery. Het valt me op dat zij nergens schrijft dat "brown sugar" eigenlijk gulah jawa moet zijn, palmsuiker. En dat "chilly powder" geen chilipoeder is (maar misschien is het dat ook niet) maar wat wij hier zo fraai aanduiden met "chilivlokken".

Ik vind het boek niet echt super, maar misschien is het wel de beste Indonesian food bible in het Engels...

Asperlettes (de naam alleen al... Rijmt op toilettes) hier (alle links hier in een nieuw venster). Wat nou weer voor gezeur?

Tweedehands planten hier.

Ennuhh, o ja, kreeg van iemand een stuk speeskeek. Lekker hoor! Moet wel flink boter door zitten. Zal het recept eens opvragen. Ik spuit of slik niet, nooit gedaan, ik blow niet, vroeger wel eens maar deed me niks, maar speeskeek vind ik heerlijk. Ja, deze komt van een echte professionele patissier, verdomd, geloof het of geloof het niet...