donderdag 21 april 2011

Vanavond


weet ik het nog niet. Ik heb halloumi en dat ganzenei, maar die halloumi (die diepgevroren was) had ik achteloos in de vriezer gelegd, waar ik net achter kwam. Dus dat wordt dat ganzenei. Daarnaast heb ik puntpaprika en antroewa enerzijds, en emping en bakbanaan anderzijds (want emping moest ik toch bakken voor iemand). Dus ik ga nou eerst eens kijken hoe ik die antroewa ga klaarmaken, en dan beslis ik wat, vanavond. Toch? Niet dan!



Antroewa

Aldi asperges. Mijn hulp in de huishouding houdt erg van asperges. Had ze bij de plaatselijke groentejuwelier asperges van een of andere bekende Groninger kweker gekocht, heerlijk. Ik zeg Asperges van de Aldi zijn ook uitstekend. Had ze die gekocht. "Even goed".

Was bij Het Oude Raadhuis. Uitstekend glas witte wijn voor € 3,50. Dubbele hoeveelheid van dat bocht bij Holt, wat € 2,50 kost. Maar goed. Iemand bestelde een bittergarnituur. Zegt die chef Ik heb weinig prikkers. Bedacht, maar zei dat niet, dat ik ooit in een vergelijkbare situatie tegen een leerling ober gezegd heb Je moet nooit zeggen dat er te weinig prikkers zijn. En ook nooit gaan verzinnen zo van We kunnen ze niet vinden. Je moet er iets positiefs van maken. Ze zijn op de grond gevallen, dus u begrijpt, die hebben we weggegooid.



Halloumi

Ben deruit. Antroewa met masala, dus daar kunnen dan mooi stukjes gekookt ganzenei door. En aangezien het een nogal forsch ei is emping melindjo erbij, niet zo'n hele bakbanaan.

Ei in fles.
Kook eieren altijd op z'n Spaans, met een scheurje azijn erbij tegen het kapotkoken. Vertelde dat laatst. Ik zeg Mijn vader kwam aanzetten met een wijnfles met een ei erin. Een rauw ei zeidie. Hoe dat kon. Nou, ei in azijn leggen, na enkele uren (als ik me goed herinner) is de schaal zacht geworden, wrijf je dat ei tot een worstje, water in de fles tegen het kapotvallen van dat eierworstje, water eruit, fles wegzetten en langzamerhand hervindt dat ei zijn oorspronkelijke vorm. En toen zegt ie En hoe krijg je nou een gekookt ei in een wijnfles? Lang nagedacht maar het antwoord toch gevonden. Voor wie het weet een Groninger product. Zaterdag geef ik de oplossing.



Downloadde freeware PhotoFiltre, schijnt wel een goed fotobewerkingsprogramma te zijn. Kleine download, maar uiterst veel knoppies... Heb ik nodig voor screenshots voor de cursus Digitale fotografie. Veel werkt als Photoshop.

Recept
Kikkererwten (of: kekers) met sardien
Makkelijk, lekker, goedkoop.
Week en kook kikkererwten, of koop een blik.
Giet ze af en bewaar de vloeistof.
Bak in olijfolie wat ui aan met wat later ook wat knoflook.
Kruid op laag vuur met komijn, korianderzaad, venkelzaad, peper en zout.
Leg een zeef op de pan en schud daarin een blikje sardines (of pilchards of haring) op tomatensaus leeg.
Giet een scheut droge sherry of droge witte wijn over de visjes.
Haal de zeef van de pan, roer om en laat aan de kook komen met iets van de kookvloeistof.
Laat even doorkoken, doe er de erwten bij, roer om en laat weer aan de kook komen.
Breek de visjes in stukjes, roer ze door de bonen en laat ze even warmen.



Potaje de garbanzos (pootÀche], stoofschotel, "potage" van kikkererwten. Dat krijg je in Spanje in chauffeurscafés als voorgerecht.

Donderdag, dus een nog niet eerder gepubliceerd recept.
Scheepsbeschuit
vier kopjes bloem
1 kopje water
een theelepeltje zout
Kneed in een kom de ingrediënten tot een stevig deeg.
Rol het deeg uit op een vlakke ondergrond waar je een beetje bloem op gestrooid hebt.
De deegplak moet ruim 1 cm dik zijn.
Snij het deeg in plakken van ongeveer 7 cm.
Leg ze op een bakblik en prik er met een vork gaatjes in.
Zet het bakblik in een hete over (350 graden).
Als de beschuiten lichtbruin zijn (na ongeveer een uur) zijn ze klaar; draai ze af en toe.
Laat ze afkoelen. Je zal merken dat de beschuiten keihard zijn. Ze werden dan ook geweekt in water of soep of thee, of brokken werden meegekookt. Vergelijk met tortas in gazpacho manchego (search the blog op manchego en ga voorbij aan de manchego kaas).
Eet smakelijk.



Zit me af te vragen of ik hier AdSense (advertentietjes van Google die op de inhoud van dit blog zijn afgestemd) ga zetten. Levert geld op, wat dan naar dat weeshuisje gaat. Maar ja, we begonnen hier uit protest tegen de advertenties op NRCNext foodblog. Maar ja, je kan ook zeggen dat de advertenties daar agressief zijn (én je krijgt spam als je wat post want dan moet je je @dres opgeven) en hier dan dus niet.
Graag commentaar.

Zei ik al dat ik niet naar Frankrijk ga verhuizen maar naar Brabant of Limburg? Net zo goed, aardig, en véél handiger. Ik ga wel naar Bordeaux op vakantie...

Ganze-ei, althans dit ganze-ei, heeft een hele mooie smaak. Niet dat forsche van eende-eieren, maar juist ietsje die richting op vanuit zwaksmakende kippeneieren.



Bloem Zuid Afrika. Zie de vierkante bloemknoppen.