maandag 11 april 2011

Een litteraire avond wordt dit!




I M (hier; alle links hier in een nieuw venster).

Met dank aan L!

Eerst even Connie Palmen.
Op "Uitzending gemist" is terug te zien "Benali met boeken", dit keer hoofdpersoon Connie Palmen.
Nou is die Benali een lieve jongen die als schrijver niet altijd gewaardeerd wordt, niet door bekende recensenten en ook niet door mij. Ik ben hooguit verbaasd.
Hetzelfde overkwam me ooit bij het werk van Connie Palmen, alleen bij haar veranderde de verbazing in ergernis: "Hoe is het mogelijk dat zo'n talentje zoveel belangstelling krijgt?" Mijn achterdochtige karakter maakt dat ik dan denk: wat weet zij van sommige mensen of, beter, wat doet zij met sommige mensen? Nou daar kwam ik vlug achter: Ze kreeg een relatie met die mensen, mensen die "er toe doen", zoals Ischa Meyer en na diens dood Hans van Mierlo. Tot in detail laat Connie je in haar relaas als verse weduwe meegenieten van haar lichamelijke escapades met die heren op leeftijd
.



Connie Walmen...

Ze is nu b.v. een jaar in de rouw van Hans, maar na dag 48 van deze periode is ze gaan schrijven. Precies zoals bij Ischa krijgen we ook bij Van Mierlo een ode aan de fysiek te lezen. Van Mierlo (1931-2010) blijkt een prachtig lichaam met een zijden huid en een enorm geslacht te hebben gehad. (Menig verpleegster in een bejaardenhuis zal straks met open mond dergelijke fragmenten lezen). Met zekerheid is vast te stellen dat het leven van deze heren, samen met Connie, niet al te lang heeft geduurd. De dood van beide heren bleek helaas toch al een beetje in zicht en dus ook het meesterwerkje daarna, van mevrouw. De pers heeft ons in de loop der tijd altijd op de hoogte gehouden van het gezellige leven van de heren met behoorlijk veel vriendinnen, die weer werden ingeruild voor andere vriendinnen. Zo niet Connie, die werd niet zoals het bij de heren gewoon was, in de steek gelaten. Tijdens "Connie" liet hun leven zelf het erbij zitten. Ik zou een eventuele mijnheer nummer drie willen wijzen op die enge feiten. Connie is nog volop actief, iets kreukeliger in het gezichtje dat boven de trui van Hans uit komt (zie uitzending) maar toch: het boek over haar verdriet is bijna klaar en ze blijft schrijfster. Heren pas op, voor je er erg in hebt ben je hoofdpersoon van haar volgende werk betreffende haar rouwverwerking en lig je met al je lichamelijke details en je laatste stuiptrekkingen in de boekhandel.



Maar goed. Het Grote Connie Feren festival hier.

Ff terug naar de basis. Gisteren.
Tofu, rijst, strawmushrooms.
Strawmushrooms, laat ik daarmee beginnen, zijn zeg maar ongeboren paddestoelen. Zie de foto hieronder. Als de paddestoel groeit knapt het velletje boven de hoed (de phallus breekt door het vlies, jaja), welk velletje terugkeert als het "rokje" van de paddestoel. (Over vliesjes en rokjes gesproken, de vieze pedopaddo!)
Palmolie, sjalot, gemberwortel, lombok, knof...
Rijst... Rauwe rijst natuurlijk, en geen parboiled.
Petis udang als zout, rijstwijn...
Wat warm water indien nodig om de rijst gaar te krijgen.
Kung po voor het hot, proef.
Straw mushrooms (in tweeën gesneden en omhusselend uitgelekt) er in opwarmen en ff later blokjes tofu.
Strooide er wat abon-abon over.



Goed. Culi was aan de beurt, nou ken literatuur weer.
Alweer dank aan L!

Maarten niet gaan denken dat ik de hele tijd met mijn hoofd in de vuilnisbak zit hoor, maar ik kwam op zoek naar een foto van die pioenrozen (blijkt kwijt) een brief van Heeresma tegen. Helaas lukt het me niet dat ding af te drukken, komen er allemaal gekke letters, enz, vandaar dat ik een passage over zal typen. Ik heb toentertijd er om moeten lachen, jij zal dat ook wel hebben.
Het gaat om zijn antwoord op een uitnodiging van mij.
"[...] Het werkt erg goed wanneer in ieder geval een deel van het programma bestaat uit een vraaggesprek door een door u aan te wijzen iemand. Het zou daarbij goed zijn wanneer de vragen zo wijd zijn als de einder. Dus over de literatuur tot het vreemdelingenbeleid; van mijn positie als schrijver tot de ellendige woonomstandigheden te Calcutta- waarmee bedoeld is dat interviewer alle ruimte heeft".
Einde citaat
Die film "Festen" vond ik overigens een treiterige rotfilm. Vergat ik nog te melden. Groeten, L.




Recept
Katenspek
Wrijf spek in met een mengsel van mosterd, geperste knoflook en witte basterdsuiker.
Draai regelmatig en wrijf opnieuw in.
Haal door olie en grill.

Katenspek-grapefruit salade
Meng stukjes katenspek en grapefruit, eventueel met stukjes rookkaas.
Roer er een dressing door gemaakt van mayonaise, piccalilly en wat van het grapefruit-sap.

Zag The road to Guantanamo. Erg hoor, wat ze die mensen aandoen. Maar stukken minder erg dan wat die halsafsnijders met hun tegenstanders ("tegenstanders": vrouwen en kinderen) doen. De zwakzinnige woestijnjurken en debiele kamelenfokkers...

Die ophef over die foto's in de Abu Graib. Ja het hoort niet, maar so what in vergelijking met de martelingen die daar plaats vonden?



We got him!


(Wordt niet meer vervolgd door mij, maar wordt ongetwijfeld toch vervolgd wegens, nou ja... Als ik in ene weg ben kijk dan op mvanthiel.nl)

O wacht, ik vergat nog wat.
Morgenvroeg ga ik met mijn oude buurvrouw en mijn hulp in de huishouding naar de HEMA. Vlakbij. Vóór 10 uur. Koffie (van ik weet niet wat voor biologische en zo bonen)(ik trouwens thee) + stokbroodje met omelet en bacon + roomboter croissant + jam, voor in totaal, verdomd, 1 (een!) € pp...
Hoe kan 't...
Ja die omelet is natuurlijk van dat eierschuim uit de diepvries, "omelet", maar toch...



Straw mushrooms

Beklaagde me net bij S. over grauwheid in het noorden, ik wil verhuizen naar Brabant of Limburg, temperatuur, zon, schreef over weekend in Geertruidenberg... Schrijft ze "In Brabant, daar brandt nog licht".

Mooi hoor... Ja verdomd...