zondag 24 april 2011

Mail over ei in fles


Maarten,
De oplossing is zooooooo flauw, en tegelijkertijd geniaal. Het heeft veel te maken met je blik op de wereld; die wordt op z'n kop gezet (altijd leuk!). Dank daarvoor.
Ik ken je in eerste instantie van een 'discussie' met Klary Koopmans (zij was ietwat 'flabbergasted'; geef haar eens ongelijk, want ze kreeg wel een storm over haar heen). Daarna las ik je op foodlog.nl en ik zag diezelfde storm. Toen je ''geband'' werd op die website (oud-nederlands woord voor 'shunnen'), had ik wel zoiets van: de man komt -onnodig- agressief over in zijn commentaren, maar hij heeft wel duidelijk iets te zeggen.
Vanaf die tijd volg ik jou, met plezier.
Dank voor je website.
Met vriendelijke groet,
R


Eindelijk erkenning...



(Rabarber gemaakt met goela djawa; lekker hoor...)

Tsja, ik word nou eenmaal ongelofelijk kwaad als iemand A] ergens geen verstand van heeft en daarnaast ook nog B] z'n mond er niet over kan houden, en C] ook nog eens professioneel! van die kwakerij heeft van "Een gerookte wijting!" terwijl een kind kan zien dat het een makreel is (die blaatkop van Trouw).
En daarnaast (inderdaad L.!) staat er niks interessants meer in NRC Next kookblog, en (inderdaad, mijzelf!) val je tegenwoordig bij Foodlog in slaap.

(Eerst even een link, voordat ik het vergeet. Stinkende penis hier; alle links hier in een nieuw venster.)



De laatste keer dat ik op Foodlog gekeken heb was (ff terugzoeken; ging over broodkruim) 16 maart. En toen keek ik al niet meer regelmatig. Het lijkt wel een milieuclub of zo, milieu en gezondheid (ben ik beide voorstander van, maar je moet er niet jarenlang anderen erover aan hun kop zeuren).

Maar goed, neem nou dat broodkruim. Een van de bekendste Europese toepassingen is in Semmelklösse, en dát staat er natuurlijk niet in (hier). En dat migas een ontbijtgerecht is, is groot gelul. Enzovoorts enzovoorts. Dat bedoel ik, desinformatie gegeven op een toon van Kijk mij nou eens. Hier. Migas een nacht laten staan met zout water, het idee... En spek erbij, het gastronomische warhoofd... Goed recept voor migas hier al vergeet ze het water erbij te doen (beetje bij beetje, als het brood aan het bakken is). Die Trachet zou het gaan proberen. Nou, veel succes want het klinkt heel simpel, maar ja, dat is het niet bepaald...



Gisteren. Couscous met lamsworstjes. En die rabarber.
Rozijnen weken.
Worstjes in olijfolie bakken, uit.
Sjalot, knof...
Witte wijn, Oxo, piripiri, laurier... Proef.
Couscous maken terwijl de rozijnen uitlekken enz.

Vanavond van die Vietnamese loempia's met tofu, mihoen, bosui en puntpaprika erin. Black bean garlic sauce ga ik er ook op een of andere manier in verwerken.
Morgen gestoofde zoete uien met escargots, afgeblust met Pernod (tijm erdoor ook). Met boekweitpasta. Uhh, dat is een interpretatie van Mrs. Fishers onion soup, uiensoep met slakken.

En nou ga ik een glas wijn drinken in het Oude Raadhuis (gisterenavond vol, vanmiddag vol, vanavond vol; moet er misschien toch maar eens gaan eten).

Migas een ontbijtgerecht... Zo'n type weet nop van migas, doet 'n Google, komt op 'n kletssite terecht etc.
"Dokter op internet staat dat je doof wordt van zelfbevrediging". ("Wat zegt u?"¦¬)
Migas, dat is officieel migas de(l) pastor, kruimels van de herder. Grote broden, na drie dagen uitgedroogd, > migas. En verdomd, ik spreek uit -herder-ervaring.
De leuterkop...



Dit kwam in Huize Van Thiel aan middels een wijkbewoner en afkomstig van een groentenjuwelier. "Een soort aardappel". Nou, geen idee, en ook lijkt het me een eenzaadlobbige plant (gras, tulp, agave) en dus geen aardappel (tweezaadlobbig; appel, tomaat, eikel van foodlog, rotte mispel van Trouw).

Aforisme van de dag.
Gebruik een vleesvork voor van alles, behalve voor vlees.

Vandaag in NRC "Arroz a la Zomarana". Het ging over Zamora (prachtig doodstil oud stuk Spanje met uitstekende wijnen ook nog), dus dat moet Arroz a la Zamorana zijn, rijst op zijn Zamora's. Geen idee. Hier. En ja, dat oor, dat klopt wel. In de -nabijgelegen- Sierra de la Culebra (hoogvlakte van de slang) kreeg ik ooit bonen met in driehoekjes geknipt varkensoor. Krakkrak zei het kraakbeen (nomen est omen).
O ja, dat artikel ging over het leegstromen van het platteland, vrouwen vooral, en mannen die geen vrouw kunnen vinden. Vandaar de Vrouwenkaravaan, Caravana de mujeres, boer zoekt vrouw zeg maar (gelukkig heb ik het nog nooit gezien!), waarop (caravana...) je niet kunt zoeken want dat is een bekende film.



Zamora

O ja. Werkte bij Packard Bell. Die leverden computers met Lotus 1 2 3. Ook in Spanje. Daar zat een bug in. Velden beginnend met hoofdletter Z, dan liep de boel vast. Ik zat op de Spaanse helpdesk. "U spreekt met het gemeentehuis van Zamora"...

Link. Akkermania hier. Mwahh...

O, L., er is weer een litteraire necrologe opgestaan! Anneke Stehouwer over Martin Bril.
"Ik heb nu een hele lieve warme man die me ongelofelijk steunt. En hij is me absoluut trouw". Goh, interessant!
(Het is de uitdeuker van haar auto. Wie was dat nou ook weer bij Gerard Reve, "De Uitdeuker"??)

Laatst hadden we het hier over de verschillende (van) Eyck-en, ook anders geschreven. Kan het niet terugvinden. Kwam P.N. van Eyck ook aan bod? Gedichten in zie hieronder.



Bestelde, en las de eerste jaargang van Maatstaf. 1953/54. Nijhoff was medewerker en overleed juist vóór de publicatie van de eerste jaargang. In memoriams van o.a. Roland Holst en een gedicht van Achterberg (zie as. vrijdag-gedichtdag; staat niet in het verzameld werk).
Interessante dingen. Over "het litteraire" in het werk van Van Gogh, en ook over de litteraire kwaliteit van zijn brieven. Over de vriendschap tussen Gorter en Nietzsche.
Paul van Ostayen, "De man met de zwijnekop". Mooi.

Een heel andere wereld dan Hollands Maandblad of Tirade. De "Romantici" hier, las ik ergens. Ja, wel wat ouder dan wat ik van HM en T besprak, maar toch. Roland Holst, Nijhoff, Achterberg, Gorter, Van Ostayen... Wel wat dooien natuurlijk, maar toch.