vrijdag 29 april 2011

Vanallus




Deze wijn had ik gisteren, en ook twee rode van dezelfde Chileense firma (aanbieding AH, € 3,-). Deze witte smaakte werkelijk prima. Niks op aan te merken.

Gisteren.
"Rode" (= oranje) puntpaprika (die zijn wat dikker dan gele), gepocheerd ei, kroepoek Palembang.
Pindaolie, sjalot, gemberwortel, knof, lombok...
Puntpaprika in kleine stukjes..., wat witte wijn, laurier, piment, korianderzaad, gerookt paprikapoeder en pikant paprikapoeder. Dit moet allemaal snel en op vrij laag vuur; de puntpaprika mag niet te gaar worden.
Zwarte boontjes ("fermented black beans", ff afspoelen)..., proef.
Pocheer er eieren in.
Frituur de Palembang kroepoek.
Ik strooide er fruitjes over.



Vanavond linzen, verse babymaïs en spekjes.
Legde het spul klaar, linzen uit de voorraadkast, nou, dat was net genoeg voor 1 kleuter. Blikje gekocht. Bonduelle. Afgieten? Dat is helemaal niet nodig; dat is zowat vloeistofloos.
Mooie heel kleine linzen. Wel ietsje te zout.

O ja, de Koningin is morgen in Weert. Midden Limburg. Daar had ik wat mee, vandaag. Ja. Ik wil toch naar Brabant of Limburg verhuizen? En geen koopwoning, om van de ene op de andere dag te kunnen emigreren? Kijk. Omgeving Roermond, woningbouw vereniging, leegloop, meer dan 30 seniorenwoningen direct leverbaar (ik ben 55+). Huur vanaf 340. Kijk. En ik heb het alleen over de beganegrondse huisjes, niks flats of zo...



Dit is rechts die Palembang kroepoek. Heerlijk!

Mooi, Hollands Maandblad '85. Frank Jansen (waar ken ik die van?) Over Reves vermoeden. Dat er geen talen zonder uitzonderingen, onregelmatigheden zijn. Karel van het Reve, Heel erg mooi.

En '86, J. Oversloot, Over de dood van Iosif Stalin. Perfect.

O ja, daarna las ik de briefwisseling tussen H.J.A. Hofland en de gemeente Amsterdam, het ministerie, you name it. Schitterend! Ongelofelijk!! Dat is Hofland... "Een sleuf van blik en poep".

Recepten

Kip Biryani, India
Bak in olie, liefst raapzaadolie, eventueel palmolie of arachideolie, ui en knoflook.
Kruid met flink koriander, komijn en cayennepeper.
Kruid verder met koenjit, gember en zout.
Bak stukjes kip in dezelfde pan en serveer ze met citroen.



Kip in cider, Frans
Wrijf stukken kip in met zout en peper, bak ze op hoog vuur bruin in boter, en laat ze dan op laag vuur, met een deksel op de pan en regelmatig kerend garen.
Haal de kip uit de pan.
Bak in de pan sjalot, knoflook en paddestoelen goed aan.
Giet er flink cider bij en roer de aanbaksels los.
Giet er een scheut calvados bij en laat flink inkoken.
Warm er de kip in op en roer, als de kip bijna warm is, crème fraiche door de saus.

Vrijdag. Gedicht.
Tsja. Wilde beginnen met García Lorca. Edoch. Waar is de map??

Internet, toch?

El Balcón

Si muero
Dejad el balcón abierto

El niño come naranjas
(Desde mi balcón lo veo)

El segador siega el trigo
(Desde mi balcón lo siento)

Si muero
Dejad el balcón abierto


Het balkon

Als ik sterf
Laat het balkon dan open

Het kind eet sinaasappels
(vanaf mijn balkon zie ik dat)

De maaier maait het graan
(vanaf mijn balkon voel ik dat)

Als ik sterf
Laat het balkon dan open