zaterdag 30 april 2011

Nog maar 'n keer: Vanallus




Deze wijn (AH, aanbieding, € 3,-) dronk ik gisteren.
Redelijk, maar niet dat je zegt wow. Prijs-kwaliteit (ad € 3 dan dus wel) is OK, dat wel.

O ja, de statistics van dit blog vertonen natuurlijk daling (vakantie, mooi weer) maar niet de statistics van "terugkerende bezoekers". Kijk.

Recept
Kip in cider, Frans
Wrijf stukken kip in met zout en peper, bak ze op hoog vuur bruin in boter, en laat ze dan op laag vuur, met een deksel op de pan en regelmatig kerend garen.
Haal de kip uit de pan.
Bak in de pan sjalot, knoflook en paddestoelen goed aan.
Giet er flink cider bij en roer de aanbaksels los.
Giet er een scheut Calvados bij en laat flink inkoken.
Warm er de kip in op en roer, als de kip bijna warm is, crème fraiche door de saus.

Drink nou de wijn hieronder. Een van die drie wijnen in de aanbieding bij Super d B, afgelopen week. Redelijk, niet meer dan dat. Corbières 2009. Carignan, Grenache noir en Syrah. Prijs-kwaliteit: onvoldoende. Zéker tegen de niet-aanbieding prijs...



Dat "Te huur" in Roermond van laatst, dat klopte niet. Ik bedoel ik schreef "te huur" omdat de woningen die ze hebben op hun site onder "te huur" staan. Vandaag zag ik dat ik enkel op de stad Roermond gezocht had. Nu omgeving erbij, enorm mooie streek. Leudal, Haelen, Roggel...

Gisteren. Hieronder.
Linzen, spekjes, verse babymaïs.
Kook linzen met wat soepgroenten, ietsje paddoblokje, wat gekneusde zwarte peper en een scheut Malaga of Madeira. Afgieten.
Spekjes lang langzaam bakken in een stoofpan. Uit de pan.
Spekvet afgieten.
In iets spekvet stukjes babymaïs aanbakken. Uit de pan.
In iets spekvet sjalot, iets gemberwortel, knof.
Fijngewreven komijnzaad, versgemalen korianderzaad, laurier.
Witte wijn en piripiri. Proef na even.
Maïs in de pan..., spekjes..., linzen...
Proef.



Enkele bezoekers reageerden op mijn offerte "disk met 1.500 recepten, opbrengst voor Indonesië". Ik schreef terug dat ik me niet had gerealiseerd dat ik de in dit blog gepubliceerde recepten aangepast had, maar die aanpassingen niet verwerkt had.
Nu realiseer ik me ook nog dat ik alle "vandaag" recepten hier niet heb gekopieerd.
Als jullie nou wachten tot ik gepensioneerd ben, en dan nog een jaar of twee, dán kompt het ervan!

Kennen jullie dat, die reclame's Portugal vanaf 75 €? Als je dan naar die site gaat kan je je de pestpokkepleuris zoeken, maar een reis voor 75 vind je niet. Maar dit hier (alle links hier in een nieuw venster) is een verademing. Jammer dat ze voornamelijk enkel op Oost Europa vliegen. Wil ik naar Sofia? Is dat Roemenië of Bulgarije? Nou ja, naar Praag of Boedapest wil ik best.
Ze vliegen trouwens vanuit Eindhoven (L.!).



Dit koor stond vanavond te zingen naast het terras van mijn stamkroeg. Mooi. Allemanseindje, dat is dat geknoopte touw aan een scheepsbel. Maar wat Alleman nou betekent, geen idee. Heeft wel met de binnenvaart te maken. Een vriend woont aan de haven van Geertruidenberg, straatnaam Allemanshil. Geen idee.
Ze zongen over de -verdwenen- Zuiderzee. In het Fries is dat mooier. Sudersee Sudersee... Dat is van -meen ik- het Lemster shantykoor. (Workum?)