woensdag 22 september 2010

Zo. Echt vanallus vandaag.




Eerst ff twee flessen die ik kreeg, "moet goed zijn", maar ongetwijfeld fout bewaard en mededeling afkomstig van mensen die geen wijn drinken.
De Cava hierboven en een 2001 Marquis de Saporta vin de pays des Bouches du Rhône. Ik zal het weten te melden. ("Burp!")

Vanavond
Prei (in room gestoofd), pasta (linguini), geraste kaas.
Kocht ('s avonds eet ik niet dieet! maar ja, het zit in je kop) Slankie gemalen kaas. Moet zeggen: smaakt uitstekend, in tegenstelling tot de niet gemalen variant, stuk. Plakjes heb je ook maar ken ik niet. Stuk is "stukken" minder van smaak dan bv. Millner (die dan wel weer 50% vetter is, 30 gram tegen 20) of de uitstekende en goedkope Aldi variant, "Jogging" of zo'n soort naam.



Gezellig!

Dit stond in dat Franse familie kookboek. Ja, een Frans kind stoort zich niet aan een "echt" vogeltje op het bord.
Dit heet Kwartels Turks, of eventueel "naar de Turk". Kijk. Een Turk / met een lange jurk.
Interessant. Je begint een risotto te maken, en als het begint te koken (dus neem ik aan paella manier, alle vocht in eens) dan gaan die (rondom snel bruin gebakken) kwartels erbij en die geven dan heerlijk vet af aan de risotto, wat resulteert in een "Risotto op vet".
Uhh, we hadden het hier over ik denk tamme kwartels; "vet". Ja, of het moet net in de herfst geschoten zijn of zo.



Gisteren
Idee pompoensoep met cider was, al zeg ik het zelf, grandioos. Wow.
Bak verse chorizo in olijfolie, laag vuur, draai regelmatig, uit de pan.
Bakvet + olijfolie?, ui, wat soepgroenten, peterselie want dat zit er meestal niet in, knof.
Iets korianderblad (laag vuur), wat geplet korianderzaad, laurier, ietsje kruidnagel (fijngewreven kopjes alleen) en foelie, beetje paddoblokje, redelijk wat geplette witte peperbolletjes.
Flink droge cider, sudder, proef.



Grove stukken pompoen erbij (met schil en pitten!!), eventueel heet water tot pompoen onder staat, maar zorg er voor dat de pompoenstukken krap op mekaar zitten, dus relatief weinig vloeistof.
Als de pompoen, het vlees, zacht is: afgieten en natuurlijk het kookwater opvangen.
Pompoenstukken laten afkoelen, en zodra behandelbaar: vlees van de schillen drukken, en in het kookwater mikken.



Aan de kook en na even prakken of de pieper erdoor. (Pieper? Staafmixer.)
Nog een tijdje laten sudderen met verse soepgroenten.
Proef, en corrigeer zout eerst met Worcestershire.

Serveer óf met taklia óf met zure room.

Ja, en met die chorizo natuurlijk!

Taklia, Egypte
Grof zeezout met een deegroller walsen, samen met veel knoflook en korianderzaad.
Op zacht vuur bakken in wat geklaarde boter.
Eten bij linzen(soep), bij pompoensoep...



Meel nu.
Zo broeder, je bent weer een running gag van me aan 't maken. Geen bezwaar: beter iemands running gag dan geheel vergeten - wat jij?
Maar ik moet tòch even melden dat je me, denk ik, verkeerd begreep. Ik vroeg me, meer in het algemeen, af hoe of het kwam dat het basis-koken (hoe moet ik het noemen?) was veranderd. En waagde me aan de stelling dat het de invloed van de mediterrane keuken is. Voegde eraan toe dat ik zelf altijd volgens methode 1 kook, en daar bedoel ik nou juist dat eenpansgedoe mee. Dus wat mij betreft: ga gerust je gang. Men heeft misschien wel geleerd "ouwerwets" te koken (meer in water koken, en alles keurig naast elkaar geserveerd), maar een mens hoeft zijn leraren niet blind te volgen, toch?


Ah so! Nee, leraren volgen, doemenelol! Op m'n voorschoten staat "No guru, no teatcher, no method".
Een ding. Echt helemaal begrijp ik je nog niet...
En voor ik het vergeet: zie verderop, discussie "Spanje - Nederland". Ik stel je mening op grote prijs.



Arbutus unedo - aardbeiboom (niet: boomaardbei). Zal het nog eens opzoeken. Werd tot onlangs als kuipplant geteeld en verkocht. Kan ongetwijfeld beter in de volle grond. Het is overigens verbijsterend wat je tegeswoordig allemaal in de volle grond aantreft. Vooral in de stad trouwens, altijd warmer daar vanwege de luchtvervuiling. Weet een stadstuintje waar een reusachtige olijfboom al jááren in de grond staat. Trachelospermum jasminoides, toscaanse of sterjasmijn, altijd een kasplant geweest, staat nu in bijna iedere achtertuin. Wow! wat een geur. Vijgen waren er altijd al, maar sinds kort worden ze ook goed rijp! Zo kunnen we nog geruime tijd doorgaan. Interessant trouwens; "vrouwen en kinderen krijgen er kopppijn van, want er zit alcohol in", schreef je. Sinds wanneer krijgen vrouwen koppijn van alcohol? Dat hij familie is van de beredruif (Arctostaphyllus uva-ursi), dat moet ik opzoeken. Je hoort nog.
Groet!
C1




(Dat wit, dat is klonten zure room)

Graag.
Ennuh, vrouwen dronken nooit never alcohol, vroeger, in Spanje.
Ennuh, hep je nog interesse (of iemand anders) in wat stevige zaailingen van Eriobotrya japonica? Winterhard (parken Londen) maar of het bloeit / vrucht draagt, dat is wat anders in het noorden. Maar ja, zoals je schrijft, we warmen op.

En dank!

OK. Discussie Spanje Nederland.
Hier (alle links hier in een nieuw venster).
Ik wist niet echt wat van dit snorrende verhaal te denken ("Hier is een geleerde aan het woord"), maar schreef een gewoon aardige reactie.
Beng, daarop kwam een reactie.
Maar ja, daarop kwam mijn extra-beng reactie...
Et cetera.
Pffffffffffffffffffffffff...............................
Salonfähigkeit versus praktijk. Boekenwijsheid vs. de handen uit de mouwen. Achteroverleunen vs. aanpakken. Gezapigheid vs. actie.

Ga koken. Eindelijk.



Olla podrida, pot verrot, maar dat is een verbastering van poderosa, krachtig.

Citaat
"Armoede maakt een mens zo beschaamd, dat hij zich voor zijn deugden schaamt."
Vergeten te noteren van wie dat is...