zondag 19 september 2010

De 15e schreef ik


(en dan ben ik trouwens ook weer bij): Ik denk dat ik maar beter m’n bek kan houden hier. Ik bedoel: gisteren had ik weer een all time record van bezoekers. Terwijl ik al vier dagen of zo niks heb gepost ivm comp problemen…

Vanavond
Gisteren dus die pasta, zeer mooie tomatensaus, geitenkaas. Daarvan nog over, maar dat is perfect voor morgen-avond, want Spaanse les = laat thuis.
Uhh, vanavond dus. Rijst, sardien, taugé. Toch?



(Tomatensaus: olijfolie, sjalot, knof, wat lombok, tomatenpuree, groene kruiden, blik gepelde tomaten (veel beter dan vers!), flink rode wijn. Sudder met iets paddo-blokje…
Pasta koken en afgieren en koud spoelen en olijfolie erdoor.
Vette ovenschotel, pasta, saus, geitenkaas.

Chavroux hier (alle links hier in een nieuw venster).
Kende ik niet, maar prima spul hoor!
Opmerking: erg onduidelijk etiket aangaande vet e.d. Daar moet gewoon op staan hoeveel gram vet op 100 gram product, en dat staat er niet. Wel vaagheden over vaste stof en zo. Vette troep dus, maar wel lekker...



Die tomatensaus

La Dama de Elche, de dame uit Elche [Èltsjuh]. Vandaag hier plaatjes uit de Spaanse les van morgen want geen internet, dus moeite genoeg om wat te vinden.
De Dama de Elche is een Iberisch beeld. Ongelofelijk mooi. Elche ligt in de buurt van Alicante en Benidorm. Was Moors paradijs: fantastische dadelpalmen bossen of hoe zeg je dat. Heel mooie botanische tuin ook. “De Tuin van de Pastoor”. Hort del Cura of zoiets (geen internet…).



Links
Ik hoop dat ze werken want dat kan ik even niet controleren. [Schreef ik; nu wel gecontroleerd natuurlijk]
Tweede Wereldoorlog hier.
Films idem hier.
Het geheugen van Nederland, over de Tweede Wereldoorlog
hier.
Verhalen van getuigen hier.



Gazpacho manchego. Search the blog. Geen gazpacho.

Recept
Fondue met roomkaas
Maak een kaasfondue met 400 gram Emmentaler en 400 roomkaas, of bijvoorbeeld in plaats van de roomkaas 200 Camembert en 200 Brie (kaas met witte korst zonder korst verwerken).
Of gebruik Kernhem.

Fondue uit Neuchatel, Fondue Neuchâteloise, heel wat anders
Sneetjes oud stokbrood begieten met droge witte wijn, liefst Zwitserse, en ze in een oven bijna droogstoken (halverwege een keer draaien).
Bestrooien met gemalen kaas, Gruyère of Appenzeller, en gratineren.
Eventueel wat zoet paprikapoeder over die kaas.



Bota, geitenleer, daar dronk ik als herder ook uit.

Zag U-571. Zeer slappe namaak van Das Boot. Schokkend hoezeer het is nagemaakt, afgezien dan dus van de super slapte.

Gisteren, na jaren, Dylan: Love and Theft. Wow…

Citaat
“Alleen zinloos werk kan behoeden voor een uitgezogen, leeg bestaan. Alleen zinloos werk biedt voldoende bescherming tegen de wereld en haar eisen.”
Joyce Roodnat? Voskuil? de een de ander citerend? Dat is niet duidelijk.