dinsdag 28 september 2010

Ongelofelijk, een bekende, en nog zo wat


Dronk vanavond een Petit Verdot wijn. Zal niet de eerste keer zijn, maar wel de eerste keer bewust. Lekker hoor.
Was op de 80e (lettertype hier is een ramp) verjaardag van een bekende. Mooie verhalen. Dat pa van de Rooder Markt ("dat was meer paarden; op de Leek was 't meer koeien. En de Pinkstermarkt, dat was meer geiten en schapen") voor elk van de acht kinderen een cadeautje meebracht, "voor elk iets anders!". Pa was een tiepe van twee meter, toen!, en de bijbehorende kilo's. Een hele goeie man, maar wel iets in de winkel aanpakken, zeggen Zoveel? Dit geef ik er voor, geld neerleggen en de winkel uitlopen. Die ging ook altijd aardappelen opgraven als ie een aardappelveld zag. "Om te proeven". En niemand zei er ooit wat van". Ik zeg Dat durfden ze misschien niet. "Nee, ja, dat kan zo maar zijn..."



Morgen mendoan. Search the blog. Vandaar rijstmeel (boven) en kemiri (onder).

Vanavond, ter compensatie van het eenpansgerecht van gisteren, wat ik haast niet durfde, maar ja, het komt uit de lengte of uit de breedte zeg maar, vanavond dan dus gebakken aardappelen, op het bord daarnaast boontjes en daarnaast merguez (bien étonnés...).

Recept
Garam masala
Pakistaanse kerrie zeg maar simpel gezegd. Geen geelwortel / curcuma / koenjit.
Gelijke delen venkelzaad, nigella, kaneel (gebruik enkel en alleen die makkelijk te verpulveren stokjes van opgerolde blaadjes, niet die keiharde nep), kruidnagel en zwarte peper (voor de houdbare variant; je kan natuurlijk dat ook weglaten en verse Spaanse peper gebruiken als je een gerecht met garam maakt).
De zaadjes uit een groene kardemom-peul (NB! Alleen zeer donkere of zwarte zaadjes gebruiken! Gele troep in de vuilnisbak!)
Als in het recept waarin de garam gaat geen daoen salam wordt genoemd dan toch drie verkruimelde blaadjes erbij.
Dit is mijn recept, maar er zijn er natuurlijk duizenden, net als van kerrie en van raz hanout. Je ziet dikwijls komijn langskomen, koriander, nootmuskaat, kruidnagel...



Inkopen Groningen
Spul voor die mendoan natuurlijk. Verder wat je zoal ziet.

Adobe CS5 eergisteren. Dat meldde ik nog niet.
Installatie ging voorspoedig. Schitterend trouwens: kreeg "het hele pakket" ipv. de upgrade. Meldde ik dat al niet?
Ik bedoel met fantastisch, hele pakket: dan kan je haastklusjes nog even met de oude versie doen, voordat je de nieuwe in de hand hebt.
En kreeg ook nog de "extended" versie ipv. de normale. Photoshop bv. 3D animaties.

Maar goed. Lees verder.



Mooie blanke tahini

Maar goed.
Alles werkte, behalve Photoshop. Wat ik nu juist dringend nodig had.
Veel gebel. Veel muzikaal behang.
1. "Er is een geheugenprobleem met uw computer". Gelul dus, want de rest, acht programma's, werken prima..
2. "Er is een probleem met Windows en u moet dit nummer bellen". Gebeld, Microsoft, "Hahahaha!, Miscosoft probleem..."
3. En nou komt het, hoe is het mogelijk: "Ja, er is inderdaad een probleem, wij hebben dat nog niet verholpen. Daar wordt aan gewerkt, maar hoe lang dat gaat duren, dat weten wij nog niet." Verkoop je voor duizend euro software...
4. "U moet uw harde schijf formatteren en Windows en alle software opnieuw installeren". Ik zeg Dat kost me twee dagen, met de updates en de freeware etc... Tsja.



Vijgen eindelijk betaalbaar. 5 voor 1,50.

Ik denk Godverdomme!
Uren Google op die foutmelding en zo. Verdomd. Laat in de avond, site van Adobe, soort school ergens in de US, verdomd, daar staat een patch voor dit probleem.
Download halve seconde, probleem opgelost.
De oplossing stond dus op een site van Adobe...
Can one be stupid...

Ennuh, o ja: ik bel: Hoe kan ik een klacht indienen? "Dat kan helaas niet meneer". Verdomd...
Deed me denken aan toen ik de KvK belde, waar of ik een klacht kon indienen. "Een klacht???"



Katvis, wow! Op de bakplaat...

Tom Cruise, The Firm. Mwahh...

Uhh, gisteren, kekers dus, dat komt nog. Iets te laat. Ff geduld dus nog, c1.