zondag 1 augustus 2010

Filmpje maar eens




Straatmuzikanten in Brussel. Komen er nog meer van. Wel ff wat beter dan die Roemeense trekkers voor de supermarkt hier...

Gisteren die paprika'tjes gevuld met zoutevis? Nee, kwam iets tussen (Waar gaan die mooie benen vanavond naar toe? Naar de film als er niks tussenkomt). Vanavond, als er niks tussen komt.

Alle foto's weer Brussel.



Recept
Couscous
Zo maak ik het. Of dat correct is of niet.
Week rozijnen in kokend water.
Maak kip in tomatensaus en gebruik als kruiden Raz Hanout (bij de Marokkaanse slager of eventueel Turkse winkel of maak het zelf: pikant paprika-poeder of cayenne, iets kaneel, komijn, koriander en iets cardamom), en gebruik in die tomatensaus als vloeistof heel goed ontvette kippen-bouillon.
Voordat de saus indikt een flinke scheut vloeistof afgieten en apart houden.
Wrijf met twee handen ietsje olijfolie door de couscous.
Giet er een scheut lauw water over, en kneed die erdoor (niet teveel; de korrels moeten niet aan elkaar gaan plakken).
Laat 10 minuten staan.
Rooster de couscous heel licht op heel laag vuur en constant omroerend in iets olijfolie met wat boter.
Strooi er wat zout over en giet er, op wat hoger vuur en roerend, steeds ietsje water bij tot de couscous gaar is.
Of koop instant couscous...
Meng met de uitgelekte rozijnen en met wat gekookte kikkererwten.
Serveer met de kip in de saus, en met de apart gehouden saus waardoor Harissa geroerd is (ook bij de Marokkaanse slager, of zelf maken: sambal met karwij, koriander, kaneel en knoflook).



Mail nu.
Colman mosterd: te verkrijgen in Everberg (mooi dorp) dichtbij Tervuren.
Hier (alle links hier in een nieuw venster).
Bedankt voor je site.
Beste groeten,
C(3)

Dank!

Zag laatst een erg goede film van Gus van Sant, wat was het ook weer. Maar goed, reden om andere films van hem te zien. Gisteren Last Days. Tsja. De Einzelgang van een oninteressant type.



Grote markt, Brussel

De Culinaire Kletsmajoors van Trouw nu. Krant gisteren.
Jeroen Thyssen, foto kleine gerookte makreeltjes. "Schelvis". Heeft die oet ooit schelvis gezien, vraag je je af. Of beter nog: herkent die culinaire bellenblazer geen makreel??
Karin Luiten. Vongole / Venusschelpjes. Nonnetjes heet dat. Maar goed. Die moet je "in water leggen zodat het zand er uit gaat". Ongelofelijk. Hoe verklooi ik duur spul. Je zorgt ervoor goede, in zeewater ontzandde schelpen te krijgen. En als je die in water legt gaan ze dood en dus open en dus de kostbare vloeistof erin weg. Die moeten in die warme spaghetti (of saus als marinera) opengaan en dáár hun vloeistofjes afgeven! Dát is de essentie! En het heet alle vongole, trouwens.
Tsjonge wat een domoren... En het zijn niet de enige twee. Er zijn ook nog enkele nijver overpennende dames, die dingen "maken" waarvan je op een kilometer ruikt dat ze van toeten nog blazen weten en het nimmer bereid hebben.



Restaurantjes-wijk Brussel (veel neppers!) rond de Rue des Bouchers / Beenhouwersstraat

Een paar dagen geleden werd Foodlog.nl me aangeraden. Hier. Aardig, leuk etc. maar het is mij te interactief. Ik ben gewoon mezelf en thats it. ("Woont Mohammed hier?" -"Nee, gelukkig niet". Een derde: "Nou, jij bent ook niet subtiel!". -Nee, van Thiel".) Trouwens ik struikelde er meteen over die Trouwe bellenblazer.

Nick Trachet werd me ook aangeraden, en dat blijkt interessant. Hier. Dank.
Zette er een bericht op, hoop dat het overkomt want ik wil info over de beschikbaarheid van jets d'houblon, hopscheuten (ongetwijfeld al lang te laat, maar ter voorbereiding voor volgend jaar).



Mosselen van de bakplaat, op de zondagse markt bij het Zuidstation / Gare de Midi.
Je steekt de vork onder de mossel, van het brede schelpdeel naar het smalle, omdat de -bij op deze manier bereide mossel- op het smalle stuk zittende verbinding mossel-schelp nogal weerbarstig is.

Brussel 6

Zondagmorgen. Krantje, thee. L'Équipe ivm gemiste qualificatie Formule 1. grote markt bij het Zuidstation. Heel veel groenten en fruit maar niet echt exotisch. Kocht er, nooit gezien, platte nectarines. Heel exotisch (dus toch) van smaak, misschien wel wat veel van het goede. Geen enkele relatie met die "wilde" (platte) perziken. Kocht ook kwetsen en zag een mismaakte, zowat geheel ontklede Noord Afrikaanse bedelaar.



Geuze museum, niet ver van daar, was dicht (had ik dus eerst moeten opzoeken natuurlijk). Ging naar Bozar. Die naam, dat is net zoiets als Café de la Paix vlak bij het station in Antwerpen. Daar gooiden ze de ruiten in om die Franse naam en toen werd het Delapez. Dus Beaux Arts werd Bozar. Zeer fraaie tentoonstelling over Aziatische kunst, en daar heb ik verstand van en dat "zeer fraai" klopt helemaal. Veel spul uit musea maar eerder ex Eilenburg collectie, mijn intellectual father. Hier. Of met Kerst of met Nieuwjaar was hij bij me. Begon ik over priemgetallen. "Martin, you are not a mathematician. Go and make me some more ollybolly". Of "fetch me some herring".

In de lift in het hotel waren de Nederlandse teksten weggekrabd. herinner me van vroeger nog teksten op viaducten: "Keert naar uw kot!"

At 's middags een uitstekende Insalata Caprese.



Nooit gezien, zulke lange Roma tomaten.