vrijdag 13 augustus 2010

Hortus Haren en markt Groningen




Hortus Haren.
Als je dat poortje door bent dan moet je ff tegen een boom, als man zijnde.
Hortus deels aardig, deels onderkomen of (rozen-pergola en moestuin bv.) afwezig.

Liep laatst in Groningen de Hereweg (heet het geloof ik) af tot Helpman, interessante architectuur maar alles verkloot met marmer-puien en uithangborden, vlaggen, saus, toeters en bellen. Mooi oorlogsmonument, mooie bajes (ontmoette ooit een Canadese veteraan die er met 'n truck door de poort gereden was om wat kameraden te bevrijden, maar ja, het was net appel dus er renden duizend man naar buiten).
Maar nu zat ik in de bus tot bijna in Haren: waw! Dat is (villa-)architectonisch de moeite waard! Rietgedekte 30-er jaren vooral (Hermans had zo'n huis in Haren) maar ook veel fraais van ervoor of erna. Foto's later te maken.



Onrijpe dadels. Erg lekker en nu bij de Betere Turk.
Je kan ze ook laten liggen, dan komen er bruine vlekken op, en als ze dan helemaal bruin zijn dan kan je ze ook eten, lekker zoet ipv. lekker rins - knapperig.

Eerst maar even die mosselen gisteren.



Olijfolie, ui, knof, soepgroenten, peterselie (want dat zit er meestal niet in).
Laurier, flink zwarte peperbolletjes (zeer licht gekneusd), ietsje cayenne, gekneusd korianderzaad en ietsje gekneusde piment.



Als het goed aangebakken is van het vuur af en afblussen met forsch witte wijn van een "Herb" tiepe.
Koud laten worden, mosselen erin, op hoog vuur etc.
Ik had die paarse truffel-aardappelen, maar kon het niet maken die bij die mosselen te eten. Haalde bij de buren enkele piepers, schijfjes, frituur...



Oh, ennuh, niks sausjes want ik ben op dieet, kon de helft van m'n broeken niet meer aan, dus gegeten met pickalilly of hoe schrijf je dat en met (Amora!) Mosterd.

Recept, eindelijk
Holsteiner Pflaumenmus, "Dunkel und würzig".
Doe ontpitte gedroogde pruimen in ruim kokend water met ietsje zout, gekneusde zwarte peper, wat kruidnagel, wat foelie. Wacht tot het water weer kookt en zet dan het vuur uit.
Laat afkoelen en laat enkele uren staan.
Giet de pruimen af, bewaar het vocht, stamp de pruimen tot moes.
Kook er jam van met suiker, en met zoveel van het weekwater als nodig is.



Kruisbessen. Kroezels heet dat in Brabant. Je hebt ook groene, maar die zie je eigenlijk nooit op de markt.
Mijn opa had twee heel grote potten met daarin een ongeveer 1,5 meter hoge en zeker vier centimeter dikke rozenstam met daar bovenop links een groene en rechts een rode kruisbes. Mooi man...



Kleine gele paprika'tjes, maar dat zagen jullie al. Vullen! Met? Tsja, vlees eet ik de komende dagen niet, ik bedoel ik heb een diepvries restant pasta-runderstoofvlees in de planning, ik bedoel dus: koop ik niet. Bonen-pasta? Wordt weer eens tijd! Of aardappel-puree met kaas erdoor? Idee van vandaag, gaan we bespreken en in de groep gooien.



Dit plukte ik illegaal in de Hortus. Super-kers? Mini-pruim?
En deze foto zette ik op Foodlog, onder "onmisbaar keukengereedschap". Want, ja, die balpen, die wordt heel erg veel in de patisserie gebruikt, het zichtbare deel, het erop gestoken dopje.
Oplossing later.



Eindelijk de goede en enige echte harissa gevonden. "Le Phare du Cap Bon". Niet dus Phare zus of Cap zo, nee, "Le Phare du Cap Bon".
En altijd een tube kopen; opengemaakte blikjes schimmelen onder je handen weg.
En dat Arabische schrift eronder, daar staat "Pas op Nep en Wilders"
(Hahaha, Indonesië, ik rookte nog, je kon er zware Van Nelle krijgen, maar dan moest je vragen naar "Warning". Ja, want dat stond er met grote letters op. Warning! Hoed u voor namaak! Mooi toch!)



En zie, hier dus ook die platte nectarines. Zal morgen weten te melden of het "gewone" of "witte" zijn.

Smakelijke voortzeting!