zaterdag 28 augustus 2010

Morgen


eerst maar.
Naan, Quorn (AH = aanbieding), paprika.
Dus.

Vandaag uitgenodigd. Geen idee.

Qualificatie F I vandaag. Webber. Mooi zo.
Hieronder gedenkwaardig Brawn, vorig jaar.



(Heb deze foto op oorspronkelijk formaat gelaten. Dubbelklik erop!)

Recept
Erwtensoep, internationaal
Canada: met gehakt muntblad en eventueel met bier erdoor.
Frankrijk: met bouquet garni. Ook, 's zomers, van doperwten.
India: met amandelen en/of pijnboompitten en met kerrie.
Skandinavië: met gemberpoeder.
Spanje: met knoflook.
Suriname: met Madame Jeanette-pepers.

Eén Brussel foto vergat ik nog.



Gisteren.
Kwal (Chinese toko, "Jelly fish"), mihoen, soepgroenten.
Mihoen koken, afgieten, koudspoelen, wat arachide-olie erdoor.
Arachide-olie, ietsje sesam-olie, ui, knof, gember, soepgroenten.
Heb er als kruiden alleen gedroogde gonorong pepers (die gele Maleisische) doorgedaan.



Visfond.
Zout = red bean curd.
Proef.
Kwal erbij, ff doorstoven, proef.
Mihoen erdoor.
Uhh, die twee zakjes die bij die kwal zitten direct in de vuilnisbak!



O en Geesink ook ad patres.
Toen ik in Utrecht studeerde woonde ik vlakbij Café Murk. Perfecte kroketten en ook Geesink, wiens tankstation aan de overkant was. Pal naast de "Rooie Brug", daar waar die arkjes met die hoeren begonnen.
Vervelende man. Pakte sigaren uit je doosje, en met sigaar in die "rundervagijn" van een smoel "Dat mag wel huh?". Arme studenten NB.
In Trouw stond trouwens dat hij uit de "volkswijk C" kwam. nee. Volkse "Wijk C". Rijk de Gooyer: "En as ik op die tooruh [Domtoren Utrecht] staat, / En ik kijkt naar menee [beneden], / Dan sie'k't Aawe Graachie [Oude Gracht], / En daaro leg Waik C".



Recept
Escargot-brochettes
Blend knoflook, peterselie, sjalot en broodkruim tot een pasta; maak smeuïg met iets gesmolten boter of olijfolie.
Steek gekookte escargots aan sateh-stokjes en wrijf ze in met het mengsel.
Bak in een koekenpan, steeds draaiend, in olijfolie en op niet te hoog vuur.

Literair recept vandaag.
Uhh, ik zocht me suf op waar (bv.) die recepten, of althans gerechten, van Claus of Cela staan.
Gevonden. Claus hier (alle links hier in een nieuw venster).



Tirade 1957

Twee films gisteren, twee keer niks.
Eline Vere. Stijl De Stille Kracht, kwaliteit minder dan de helft daarvan.
Mariken. Maar dat is voor kinderen lijkt me. Geen probleem, maar wel flut.

De Smaak van Holland hier. Wat is dat voor tandpasta reclame?

Citaat van de dag.
Cela.
Politicus: "Mensen uit Betanceiro, wat willen jullie!?" Stem uit de menigte: "Dat het brood goedkoper wordt en het graan [wat ze verbouwen] duurder!" -"Daar zal ik in Madrid met nadruk over spreken!" Stem uit de menigte: "Leve Nadruk!"



Tirade 1957