maandag 30 augustus 2010

Eerst maar een recept,


want ik heb nog van alles daarna.

Escargots met blauwe kaas
Kook escargots (of haal ze uit blik) en laat uitlekken.
Leg 12 uur in witte bourgogne.
Plaats deegschelpjes (al gebakken) op een ingevet bakblik in een lauwe oven.
Maak béchamel met ietsje meer nootmuskaat dan normaal.
Breng de escargots aan de kook met wat zout.
Giet af en verdeel over de deegschelpjes; zet de schelpjes terug in de oven en zet de oven hoog.
Brokkel Langres (of eventueel een andere Franse blauwe kaas, maar geen Roquefort) in de béchamel en giet dit in de schelpjes.
Laat gratineren.



Gisteren.
Hierboven Quorn wat bij AH in de aanbieding was vorige week. Dat "viezig gele" ernaast is gewoon naan. Trouwens vandaag waren er perziken bij AH in de aanbieding en ik heb nog nooit zulke vieze perziken geproefd. Maar goed.
Quorn in arachide-olie roerbakken en uit de pan.
Arachide-olie, knof, gember, sjalot.
Komijn en geel mosterdzaad.
Green curry paste, gedroogde kokos.
Na even roeren op smaak brengen met * fishsauce en rijstwijn. Stukjes gedroogde garnaal er door.
Proeven op zout, gebruik * red bean curd (niet de tofu maar alleen de prut).
Paprika erbij.
Na even Quorn erdoor.
Serveer met * plum sauce.
*: Chinese toko.



Kocht vandaag trouwens een ons runderrookvlees bij Super d B. € 2,10!

Vanavond fors grote "Hollandse" sperziebonen, ei, maïs. Ja, want sperziebonen zijn een beetje koolhydraat en maïs is weinig koolhydratig. Met gedroogde geweekte shiitake en met gedroogde tomaat-op-olie.

Morgen lamshart, pasta. artisjokken.

Tirade december 1957. Citaten uit brieven van Van der Tuuk, de legendarische linguïst, legendarisch om zijn linguïstieke kwaliteiten én om zijn onbehouwenheid.
Hij ontrafelde het Batak schrift, wat ik ooit geleerd heb te lezen en schrijven.
Hier (alle links hier in een nieuw venster) en hier.



Hier staat batak: ba, ta, ha minus de a want er staat dat schuine streepje, wat Van der Tuuk "Den ontklinkeraar" noemde, achter; batah dus, maar ha op het eind van een woord = ka. In het Toba Batak dan.
Is dus een lettergreep schrift itt. Nederlands letter- en Chinees woord-. Net als het Sanskriet, waarvan het een beduidende verbetering(!) is. Je hebt natuurlijk ook andere klanken dan op -a, en in het Batak (niet het Sanskriet, dat gebruikt dan een nieuw teken) doe je dat met kleine bij-tekentjes, de anak2 [anakanak] surat, kinderen van het schrift. Een haakje maakt boe, een rondje bi, een kruisje bo, een streepje linksboven bèh en recht boven bang.

Maar goed, een Van der Tuuk citaat.
"Wat een land, dat Holland! Ik herinner mij zo'n gangetje naar "de Pool" [hotel restaurant Poolen] op het Rokin om mijn sterfelijk hulsel in te smeren op een regenachtige dag met veel wind. Overkwam mij de behoefte om hetgeen ik gedronken had kwijt te raken, dan had ik niet genoeg aan twee handen: de hoed (kachelpijp [hoge hoed]), sigaar, parapluie en de jongeheer tegelijk te moeten vasthouden, noem ik een heksentoer."



Links boven, van streepje met balletje tot en met idem staat n (na min a) ha lo (la met kruisje) dja dja n (==). Geen idee wat dat betekent want het is geen Toba Batak (dus het kan zijn dat er tsja tsja staat) en de eerste n hoort bij lettergrepen ervóór. Want spatie einde woord of punt einde regel kennen ze niet.

Weer wat geleerd... Als iemand z'n naam in het Batak gecalligrafeerd wil hebben dan hoor ik dat wel.

Batak recept, ayam paniki
Bak stukjes kip rondom aan in arachideolie of gril ze.
Haal ze uit de pan.
Maak in de pan, op laag vuur, een kerriemengsel zonder koenjit, met flink cayennepeper, laos, goela djawa, ui en knoflook. Gebruik ook gepofte kemiri-noten (in stukjes), komijn, sereh en gebakken trassi.
Voeg assemwater toe en ketjap, roer even door en stoof de kip gaar in de saus met wat gemalen kokos, of serveer de saus bij de gegrillde kip.



Hier gebruikten ze daoen djeroek poeroet (die donkere blaren) ipv. assem.

Meel nu. C1. Long time no seen maar altijd erg welkom hoor! Had nog met je naar Bomans / Haarlem willen gaan maar ja, drukdrukdruk...
Advies gevraagd over mes cadeau geven.
De jongste is weliswaar pas X jaar, maar ik had tòch bedacht ze allemaal een goed basis-mes te geven. Zelf kreeg ik ooit zo'n mes van een vriend die mijn huis een tijd mocht gebruiken. Die bekeek hoofdschuddend mijn zootje ongeregeld in de keukenla, en bedacht dat ik wel een goed mes kon gebruiken. Na 20 jaar gebruik ik het inderdaad nog vrijwel dagelijks. Het mijne is een Sabatier. Ik heb geen verstand van messen (en dat wou ik zo houen), ik denk dat het een kort koksmes is, totale lengte bijna 25 cm met een kort, verhoudingswijs tamelijk breed lemmet. Is dat inderdaad een goede keus?

Ongetwijfeld een kort koksmes. En dat is geen slecht idee. Want je kan er mee snijden en hakken. Ik bedoel je kan met elk mes hakken maar als het een breed mes is kan je er dan ook het haksel opschuiven en verplaatsen. Dus zoals je werkt met een Chinees "mes" (bijl-vormig). Ennuh, zo'n Chinees mes is ook geen slecht idee. Je kan kleine krijgen "voor vrouwen" en je kan er echt alles mee, behalve ontbenen.
Hieronder echte Sabatiers, die je herkent aan het aluminium verloopstuk tussen blad en greep.



Dat ik het vrijwel dagelijks gebruik zegt niks, ik zei al dat ik geen verstand van messen heb. Al is dat nichtje pas X, ze groeit hopelijk voorspoedig op en zal dan ongetwijfeld een mes bij het koken gebruiken. En als het goed is tot in lengte van dagen aan haar X denken. Affijn, het lijkt een raar idee, maar ik ben er zelf erg tevreden over. Nou jij nog met een goed advies!

Je moet ook aan het volgende denken. Geef je een stalen mes, dan moet je ook een wetstang fourneren. En wetten is niet makkelijk, dat doe je gauw verkeerd (30 graden; speksnijders en ontbeners 20).
Denk ook eens aan een ijzeren mes. Dat blijft scherp... Wel afspoelen met warm water, drogen en, als het langere tijd niet gebruikt gaat worden, insmeren met ietsje olie.
Toch stalen mes? Henckels, Zwillinge, Profline, Fissler... Vergeet niet er een pakje pleisters bij te doen.



Dit is geen echte Sabatier, althans wel een "Sabatier" maar geen dé Sabatier. (Ik probeerde wat meer contrast in het naampje te krijgen, maar dat lukte niet.)

Recept. Toe maar.
Espagnole saus, een van de basis-sauzen.
Maak vleesbouillon.
Maak een bruine roux (boter verhitten en bloem erdoor zoals voor béchamel, maar de roux wordt op laag vuur wat gekleurd).
Breng de helft van de bouillon aan de kook en roer er de roux door.
Laat zacht doorkoken.
Bak spekjes, bak wortel en ui mee en giet een scheut witte wijn in de pan; roer de aanbaksels los.
Voeg bij de bouillon met de roux en laat die minstens een uur zacht doorkoken.
Zeef, en breng aan de kook met de andere helft van de bouillon.
Laat een uur of drie zachtjes doorkoken en laat daarna volledig afkoelen.
Breng aan de kook met tomatenpuree en laat een uurtje zacht doorkoken.
Hiermee maak je demi glace saus, en daarmee dan weer de echte sauzen zoals poivrade of grand veneur...



Tirade 1957 (Vind je dit bij je meel passen?)

Tweede puntje: die donkerrode bloem laatst, uit de hortus in Haren, is dat niet gewoon een Abutilon? De bloem zou het ieg kunnen zijn, ik zie alleen geen blad, dus blijf een beetje aarzelen.

Ja natuurlijk! Abutilion!

Kom zojuist uit het filmmuseum. Dat die idioten hebben omgedoopt tot "Eye". Komt nl binnen afzienbare tijd aan het IJ te liggen, en wij Nederlanders houden toch zó van geinige woordspelingen! God zegene de verantwoodelijke autoriteiten. Als het kan een beetje hardhandig (Nescio; zou een goeie zijn voor je citatenhoekje). Heb een meer dan 2 uur durende film over Joseph Brodsky gezien, "Room and a half". Genoemd naar een autobiografisch verhaal van die titel. Heb je dat toevallig ooit gelezen? Zijn jeugd in anderhalve kamer in een kommoenalka in Petersburg/Leningrad. Magistraal. En de film zo mogelijk nóg mooier, met de niet-larmoyante nostalgie waar de russen patent op hebben. Draait nog t/m woensdag! Nou ja, je zit ver weg.



Tirade 1957

Meer meel
Hallo Maarten, kwam toevallig op je weblog terecht, veel interessante onderwerpen, wist niet dat je weer in Nederland was. Maar ik vind de mandjes met orchideën zo mooi.

Ja, zó zijn ze wel mooi. Mijn hulp in de huishouding (kapotte schouders, ik dan dus) heeft ook een hekel aan orchideeën (ik loop even op je meel vooruit) maar zó vindt ze ze wel mooi...
Ennu, ja, in Nederland, schouder-operaties (in Frankrijk in fatsoendelijke kliniek onbetaalbaar, verzekerd of niet) maar daarna weer retour!

Ik hoorde net dat ik deze week op mijn verjaardag weer een orchidee krijg en wou je vragen waar je die mandjes vandaan hebt? Uit een bouwmarkt? Welke?
Ik ben helemaal niet een orchideefan, maar iemand denkt van wel, dus misschien moet ik het maar worden. Heb op de website een link naar je gemaakt.
Hartelijke groeten, F.


Uhh, ja, als ik die link laat zien dan ben je niet meer geanonymiseerd... Maar misschien vindt je dat niet erg?
Mandjes: Blokker. Ook in mooi bruinig rood en blauw, maar ik heb de indruk dat ze uit het assortiment gaan. Kan je ze niet vinden, meel me dan, want hier in het dorp (al niet meer in Groningen!) heb je nog twee rode.



Tirade 1957

Citaat
Eigenlijk geen citaat maar een stukje walgelijk mooi romantische poëzie van Juan Ramón Jiménez, die van dat "Laat ik mijn raam maar sluiten / Want als ik mijn hart verlies / Aan het dal, dan zal het misschien / Met het landschap willen sterven" van eerder, hier. Daar gaat ie. Zit u goed?

En, omkijkend,
Deed zij rusten op mijn arm,
De borstjes die droomden
Onder haar witte kleed,
Haar witte kleed.


Pfffffffffffffffffff. Zokanniewelweer...