vrijdag 19 maart 2010

Waw! Het werkt!


Ja, eerlijkheidshalve werkte het gisterenavond laat al, maar ja, ik moest nog vijf postings op het Franse Bordeaux-blog zetten...
Maar goed. Dubbel programma heden.



Eerst maar gisteren.
Tomaten uitgehaald en laten uitlekken.



De prut die er uit kwam met ui, knof, laurier, oregano, harissa, piment en zout tot soort tomatensaus gekookt en geprakt.



Op z'n oost Spaans (Fideuá; paella maar dan met pasta zeg maar) pasta kort gebakken en die tomatenprut erbij.





Nou ja, die tomaten vullen en inwrijven met olijfolie en in de oven...

Recept
Zure zult
(Laatst bij AH, die in de aanbieding zijnde room-paté hadden ze niet, zult genomen. Lekker puh.)
Laat een halve varkenskop zonder de wammen, hersenen maar wel met de tong, en een halve kalfskop zonder de hersenen of tong een halve dag in koud water liggen. Keer af en toe.
Doe de koppen in een pan met kokend water en diverse dingen zoals die aan vleesbouillon worden toegevoegd en kook ze twee uur.
Laat enigszins afkoelen, haal het vlees van de botten en hak het fijn.
Breng op smaak met nootmuskaat, peper, zout en azijn, en werk er stukjes zure augurk door.
Doe in goed schone potjes, dek af met reuzel als het helemaal is afgekoeld en bewaar op een koele plek.
Serveer op krentenbrood, ter variatie.
Van Wild zwijn: kook de zult van twee halve koppen, zonder de hersenen en met de tong, en met een flink stuk doorregen spek.
Gebruik weinig azijn.



Dit is Belgische zult, preskop of tête pressée. Veel vleziger, net als de Duitse. Kan je warm maken en -warm of koud- eten zoals op dit plaatje. Ooit, in Bad Bentheim, hadden ze het als hoofdgerecht, met aardappelen. Kan ik dat als voorgerecht zonder aardappelen krijgen? Geen enkel probleem. At daar als hoofdgerecht een fantastische varkenshaas met gedroogde gewelde pruimen. Net buiten het centrum, in een grote boeren schuur (een Scheune dus).
Waanzinnig mooie vijver tussen station en centrum, maar kon er geen plaatje van vinden.



Dit ziet er niet spectaculair uit, maar het is een erg mooi lief plaatsje.

Groningen vandaag, inkopen.
Puntpaprika (mooie kleine dikke rode), bakbanaan en:



Griekse witte vijgen. Waw.



Straw mushrooms. Niet mijn foto want die mislukte. "Ongeboren paddestoelen". Ik kom er op terug zodra het blik open gaat.



Sambal setan, sambal Satan. Extra, dus. Maar je hebt ook groene, die erger is.



Abon abon (ga die foto niet opnieuw maken), zeer gaar gekookt draadjesvlees (buffel!), en dat met kruiden drooggebakken. Bijgerecht. Ook wel, zoals hier, Abon sapi, abon van rund.



Heel mooie heel dunne mie.



Oker, okra, gumbo, lady's fingers.
Gumbo yaya van Dr. John ("The Nighttripper") kon ik niet vinden. Mama Roux wel. Schubert is weg op mijn pagina, Dr. John toegevoegd. Hier (even naar beneden scrollen, en alle links hier in een nieuw venster).



"The name is Doctor John. I'm known as the Nighttripper"

Maar goed.
Waar ik die oker kocht kreeg ik een visitekaartje, erg mooi design trouwens, zal er morgen een foto van maken, van een dame (mogen wij aannemen; ik kreeg het van de groentehandelaar) die Surinaamse recepten op een blog zet om de consumptie van Surinaamse groenten te bevorderen zeg maar. Sopropo, sem (als ik het goed lees), bakbanaan, oker, paksoi...
Maar goed alweer. Link hier.

Hoe heette nou ook weer die groente, soort kalebas of meloen, uit Frans Guyana, die ik in Frankrijk kocht?... Groene bal met soort heiligennaam. In de buurt van sopropo, maar een bal dan dus.
O ja, Christofine!
Kennen ze dat in Suriname?



Recept
Zuringstamp, België
Bak blokjes rookspek krokant en laat in de pan koelen.
Maak aardappelpuree van bloemige aardappelen, wat melk, peper, zout, nootmuskaat, het spek en het spekvet en kleine blokjes kaas.
Maak er met fijngesneden zuring stamp van.
Serveer met braadworst en jus.
Gebruik gekweekte zuring, niet dat spul wat je langs de weg voor konijnen snijdt!



(Hadden we het laatst niet over zalm met zuring, saumon à l'oseille? Of was dat in mijn dromen?...)

Gisteren eindelijk die Geistliche Lieder op kunnen bergen. Händels Messiah en de Kirnberger Chorales nu.
Geen YouTube want je wordt doodziek van al het verontreinigende gezeur waar je tegenop loopt.

Wat die boodschappen in Groningen betreft nog dit.
Gigli en linguine kocht ik nog niet. Nee. Heb nog drie soorten pasta, hoe ist?
Granaatappelsiroop vond ik wel, maar was met suiker. Kan dat?
Vond -dus- sambal setan, maar niet die groene. Of schreef ik dat al?

Gisteren zag ik de film Dorp aan de Rivier.
Het boek is enorm mooi, als je althans geen Randstedelijke weerzin tegen streekromans hebt. (Je vraagt je af of die mensen blijkbaar dus geen onderscheid, in eerste plaats, kunnen of willen maken tussen beter geschreven en minder goed geschreven boeken. Ik weet dat Karel v h Reve niet accepteert dat slecht geschreven boeken geen literatuur zijn, maar over "slecht geschreven" kun je bij hem terecht!)
Maar goed, de film. Dat klopt van geen kanten. Die dokter is uiterst onsympathiek en bv. Cis den Dove lult zijn kop eraf. Dat klopt allemaal niet.



Streekromans, so what als ze goed geschreven zijn.
Ernst Claes, De Witte. Prachtig. Een ding. Wat Brabants of beter nog Vlaams helpt met lezen.



Lees momenteel Koelies, planters en koloniale politiek van Jan Breman. 1987. Het lijkt me een doorkneed werk. Ben nog maar aan een pril begin, maar me viel iets op. Genoemd wordt, en niet een keer, een officier van justitie, ene J.L.T. Rhemrev. Kijk, Rhemrev is de naam van een buitenechtelijk kind, meestal bij de baboe. Draai de naam om en je krijgt Vermehr. Net zoiets als een tiepe die ik leerde kennen, Namaken, een antiquair NB. Omgedraaid en op zn Indonesisch Nekaman. Neckerman...



Lotus was de enige nieuwe in de F 1 die het redelijk deed. Hierboven een super klassieker.
Hieronder wat anders.

Krak.