woensdag 31 maart 2010

31 maart, alweer een maand om


Eerst maar even die steeds vergeten maïs uit het noorden van Zuid Amerika, primitieve maïs zeg maar.



Ik zou werkelijk graag een kolf daarvan zien; kan me daar niks bij voorstellen.



Tsja, die maïs moest gepoft worden, zie hierboven. Ze kraakten wel wat, gingen ook ietsje open, deden af en toe een sprongetje, maar echt poffen, nee. Smaakte redelijk alhoewel iets assig.
Hoe dan ook: dank D. en als iemand ermee wil experimenteren (zaaien bedoel ik), dan hoor ik dat wel.

Vandaag rest bakbanaan, kerrie, gehakt, kastanjechampignons. Lekker hoor...
Gisteren tweede helft Der Zauberberg, vanavond, shame on me?, niet hoor, tweede helft For a few dollars more.
En dat brengt me op iets heel anders, nou ja, heel anders...

Hoorde van Bach de vioolsonate no. 1 in B mineur, deel 1, Adagio.
Helemaal aan het begin (geen piano!!) hoor je exact twee keer kort Ennio Morricone, in Once upon a Time in the West.
Ik kan op Youtube geen goede uitvoering van Bach vinden; het is altijd piano ipv. clavecimbel, of heel anders gespeeld etc.
Ik heb de Bach Edition van Brillant Classics (jawel), Violin Sonatas BWV 1014 - 1016.



Ooit, in een vlaag van verstandsverbijstering, had ik een vriendin, en die was, ik moet even nadenken, o ja, holistisch kinesio-therapeute. Die zat aan de telefoon, belde er iemand op (een "patiënt"), zat ze met d'r hand te wapperen, "Ja ik voel het! Het is blaas-hoofdpijn!". Enfin. Tineke Liefhebber. Maar hoe dan ook, die had handdoeken waarop geborduurd was "Lieve Leen". Ik informeerde daarnaar. Ja, haar vroegere lover was ene Leen Kunst, in Gorinchem. O ja, daar had ik wel eens van gehoord. 1] Die "genas" mensen, wat erg veel geld kostte maar niks opleverde, en 2] die verzamelde clavecimbels. Ooit ben ik nog in dat enorme dijkpand van hem geweest, en moest hij met alle geweld clavecimbel spelen. Valser kon het niet, tsjonge...



Willem Bastiaan Tholen, Enkhuizen bij avond. Dit is de, hoe heet het ook weer, de Dromedaris geloof ik.
Tentoonstelling hier (alle links hier in een nieuw venster).

Kinderprenten voor een cent hier.

En nog even over Der Zauberberg, gisteren. Het is een van die boeken die erg beroemd geworden begin-regels hebben. De Keizer was sigarenfabrikant, zeg maar.

Die Geschichte Hans Castorps, die wir erzählen wollen, nicht um seinetwillen (denn der Leser wird einen einfachen, wenn auch ansprechenden jungen Mann in ihm kennenlernen), sondern um der Geschichte willen, die uns in hohem Grade erzählenswert scheint (wobei zu Hans Castorps Gunsten denn doch erinnert werden sollte, daß es seine Geschichte ist, und daß nicht jedem jede Geschichte passiert): diese Geschichte ist sehr lange her, sie ist sozusagen schon ganz mit historischem Edelrost überzogen und unbedingt in der Zeitform der tiefsten Vergangenheit vorzutragen.