dinsdag 30 maart 2010

En vandaag??




Vandaag werkt het weer, tsjonge.
Kijk, gisteren: als 't 'ns op 'n zaterdagavond ff niet goed bereikbaar is, alla. Maar uren lang, dinsdagavond... Dat moet niet veel meer gebeuren...

Die mie van eergisteren, hierboven. Enorm lekker geworden, al zeg ik het zelf.
Eieren hard koken.
Pinda-olie, ui, knof, gemberwortel, soepgroenten.
Sesam, karwij, sambal oelek. Even roeren, bakken.
Rijstwijn of medium sherry en light soy.
Pruttel...



Mie koken (die heel dunne; gele, dat wel, geen glass noodles; zie eerste plaatje), afgieten.
Gehakt ei door de groenten, mie idem, klaar.
Die gemberwortel-karwij-combinatie is zeer fraai.



Recept
Zweedse mayonaise, mayonnaise Suedoise, Frankrijk
Meng gelijke delen appelmoes en mayonaise.
Breng op smaak met rosé en met mierikswortelsaus.
Serveer bij koud varkensvlees.
Mayonnaise Danoise, Deense mayo.
Mayo met kerrie erdoor.



Gisteren.
Dat was een kruising, ik begon daar al over, tussen Arroz Limeño, rijst uit Lima, uit Peru dus, rijst met gehakt en rozijnen, en Venezolaanse rijst, iets van Arroz Ranchero, rijst van de rancho, rijst met gehakt en bakbanaan en kerrie. Overigens heb ik de rijst maar helemaal weggelaten.



Week rozijnen. (Zijn er momenteel niet van die grote gele op de markt?)
Frituur schijfjes bakbanaan en laat uitlekken.
Bak in olijfolie ui, knof, even pruttelen, kruiden met curcuma, flink komijn, gebroken korianderzaad, wat fijngesneden cayenne-pepertjes. Scheut groentenbouillon erbij en heel snel droogkoken.



Platgedrukte stelen kastanje-champingons erbij op laag vuur,



ff bakken en roeren, gehakt erbij op hoger vuur, rul bakken, schijfjes champignon-hoeden erdoor.



Breng op smaak met kerrie en proef.
Roer er stukjes gefrituurde bakbanaan door en de rozijnen.



Klaar.

Gentlemen of Bacongo (Bakongo?) hier (alle links hier in een nieuw venster).



Jee! Die tiepe rechts! Mijn oma had een parasol met zo'n identieke eendekop als handvat! Ik weet nog dat het was gemaakt van "citroen-hout", fel geel hout.

Gisteren zag ik de eerste helft van Der Zauberberg. Erg mooi,



op de bieb in Den Haag hebben ze de DVD, maar hoe dan ook, halverwege (rest vanavond) ben ik maar overgeschakeld naar iets waarna je de slaap beter kunt vatten,



For a Few Dollars More, shame on me.
Alhoewel, shame on me? Er zijn heel wat cultureel angehauchte lui die laat op de avond liever een goede krimi zien dan een sociaal verantwoord stukkie Shakespeare of Tsjechov...
Zo keek ik zelf bv. enkele dagen geleden naar A Fistful of Dynamite.



Ik bedoel maar...