woensdag 17 maart 2010

Albert Heijn en ander gezeur


AH vandaag. AH blaadje. "Bimi", soort sliertige broccoli. Hadden ze niet. Idem "gigli", soort pasta, zie gisteren, hadden ze niet. Roompaté in de aanbieding, hadden ze niet. Worstebroodjes: "Nee meneer, die zijn uit het assortiment". Later bij SdB drie soorten...



Gisteren. Die aangekondigde curry. Was erg lekker.
Pinda-olie, sperziestukjes (die eerst een half uur in koud water gelegen hebben en dan goed uitgelekt), ui, gemberwortel, knof, Spaanse peper.



Komijn, daoen salam, kruidnagel, foelie, korianderzaad, sesam, koenjit (= kerrie, alles samen).
Wat zout, rijstwijn, sudderen met geraspte cocos.
Ei erin pocheren.
Eten met naan.



Recept
Zuppa calabrese
Snij tomaten en stokbrood in dunne plakjes van zoveel mogelijk gelijke grootte.
Leg de broodschijfjes op het werkblad en besprenkel met zout water (20 gr zout/liter).
Wrijf de bodem van een ovenschotel in met knoflook.
Beleg met een laag brood en daarop een laag tomaat (lagen van een schijf dikte elk).
Bestrooi met verse oregano en wat peper.
Herhaal tot het brood en de tomaat zijn opgebruikt; de laatste laag moet tomaat zijn.
Klop geperste knoflook door goede olijfolie en giet dit over de zuppa.
Koel.



Calabrië, want van die zuppa vind ik niks...

Zag gisteren Casablanca. Humphrey Bogart en Ingrid Bergman. Mooi.



Heb weer webruimte genomen. mvanthiel.nl was nog vrij... Hier (alle links hier in een nieuw venster). De tekst is waarschijnlijk nog te groot, heeft te maken met resolutie, morgen bekijk ik dat. En als alles werkt krijg ik een heel mooi @dres: mailATmvanthiel.nl . Kijk.

Onderaan mijn pagina, als kleine upload test, een mooi stukje Schubert. O wie schön ist Deine Welt, Vater.
Hier mooie YouTube.
(Kijk, dat is wat anders dan al die cowboys en die soldaten...)

Zag ook Husbands and Wives. Oud, Mia Farrow, is aardig, maar ik blijf Purple Rose of Cairo de mooiste vinden. Dat iemand van het scherm af komt lopen, waanzinnig. Dat hoort in de categorie van Cela, als hij schrijft over een meisje in een café in Madrid. Kerel: "Hoe is uw achternaam?" want dat verklaart in Spanje dikwijls herkomst. -"Cela". "Galicië?" -"Ja, daar woon ik." "Bent u familie van de schrijver?" -"Ja, een achternicht. Vroeger zag ik hem veel, maar tegenwoordig woont hij in Madrid, en zodoende..." etc. Mooi!
O nee, het allermooiste van Allen is die korte film van die man die bij een psychiater komt omdat ie op een schaap (heeft hij bij zich) verliefd is. Die shrink (als ik het me allemaal goed herinner) helpt die vent van z'n complex af, maar ja, hij valt dan zelf op dat schaap. Ongelofelijke enscenering waarin die psychiater met dat schaap een hotel in moet etc. Later, bij z'n vrouw in bed vraagt die of ie geitekaas gegeten heeft...
Begin hier.
Vervolg hier.

Recept
Zure komkommer, Suriname
Meng gelijke delen azijn en water, en doe er stukjes ui, knoflook en Madame Jeanette-peper in.
Roer er wat zout en wat suiker door.
Marineer hierin schijfjes komkommer enkele uren.
Laat uitlekken.



Even iets heel anders. Einstein vs. toeval. Mooie uitspraak die me in ene weer te binnen schoot. Der Herr Gott würfelt nicht.