woensdag 28 oktober 2009

Dedikkevandam M 2


(...) = aanvulling; ... = kritiek

(Mierikswortel)
Spaans: raiz fuerte (wortel sterk).
Ja, Kren in het Duits, en vooral ook in de Oostenrijkse keuken; dit en dat met Kren.
En ja, steek een stuk wortel in de grond en "de blaadjes zullen gewoon gaan groeien". Ja. En drie jaar later rijkt de mierikswortel tot aan de einder. Altijd planten tussen fijn gaas dat diep is ingegraven.
Ik lees hier niet dat je het direkt in room (of zo) moet raspen om de mooie scherpe smaak te behouden.



Mispel
Familie van de rozebottel, ik bedoel: redelijk nabije familie, maar dichtbijer van de Cydonia, hoe heet dat in het Nederlands C1?



Die net als kweepeer, ook weer erg nabije familie, zo lekker ruiken (in Spanje leggen ze een kweepeer in de auto). En waarvan je erg lekkere chutney, jam en taart maken kan.

Maar goed. Mispel, èn Cydonia, kan je net als stoofpeer ook bakken; partjes, langzaam en lang, boter, draaien.
Normaliter eet je mispel nadat er de vorst overheen gegaan is; "rot als een mispel". En die belangrijke informatie ontbreekt.

En de loquat is familie van de mispel maar niet zo enorm dichtbij. Meer richting rozebottel. Erg lekker trouwens. Af en toe bij de Betere Turk. Italië nespole. Spanje nispero. Japanse mispel, als ik me niet vergis.



Mossel
Niet alleen in zuid Frankrijk eet je ze rauw op straat, ook in Antwerpen en Brussel.

En een clam is geen klein soort oestertje maar een groot soort kokkel.

En die allergie voor mosselen, dat klopt niet. Dat is geen allergie (zou dat het wel zijn dan kreeg je het de eerste keer dat je ze eet), dat is sensibilisatie. Langzamerhand kan je er niet meer tegen, bij de een na twee keer eten, bij de ander na 200 keer, en in tegenstelling tot allergie raak je het weer kwijt. De een na drie weken, de ander na 15 jaar.



New Zealand Greenshell. Nooit van gehoord...

Peru-balsem sensibilisatie: als ik het op m'n lippen smeerde kreeg ik een jeukende rode vlek tussen m'n wijs- en middenvinger.

Zout water als zeewater, 50 gram/liter: nee; 30.

Ik ga zeker eens proberen dat gratineren van gekookte mosselen met Gruyère, citroensap, p/z. En dat recept van die gemarineerde mosselen ook, alhoewel ik me daar minder bij kan voorstellen.
Droge witte wijn, tijm (kweenie), sjalot, knof, olijfolie.
1/2 uur op kamertemp.
Rauwe mosselen erbij (zonder schelp natuurlijk). Peper.
10 minuten. Ciroensap, zout, basilicum (kweenie), blokjes (pruim)tomaat.
Plus geroosterd brood.