vrijdag 20 maart 2009

18A-03


Nog een keer de 18e maar dan reisje Bordeaux.
Half een de bus (aanbod van de week: vier koteletten een euro, hoe is ’t mogelijk), half twee tram uit buitenwijk naar Place de Quinconces. Kermis.



Heerlijk gegeten met uitzicht op de kermis. Brochette bief, gefrituurde aardappelblokjes, groentetjes precies goed gaar, oa. rettich, béarnaise. Heel mooi opgemaakt bord, foto vergeten. 11 Eu.
Tram naar het station, net hotel ertegenover, toilet, douche, TV, ontbijt 40 Eu.



Informatie ingewonnen over het OV morgen want staking. Geen bus, wel een trein naar Margaux.
Terrasje, Ricardjes. “Un Ricard svp” Ober “Un Ricard, un!” Deed me denken aan die ober op dat cruiseschip die een man overboord zag vallen. “Un homme dans le mer, un!”

PJ. Mettre de l’eau sur le moulin, iets in beweging zetten?

Recept
Citroen-custard, lemon curd, Engeland
Roer 100 gram boter zacht en werk er 200 gram suiker door.
Voeg het sap en de rasp van de schil (alleen het gele deel!) van twee citroenen toe en daarna twee goed opgeklopte eieren.
Laat au bain Marie binden, continue roerend.



Ik vertelde dat ik betaald kreeg van de ziektewet. Kreeg specificatie. Vreemd systeem. Per dag krijg je minder maar wel 356 dagen per jaar. En je krijgt betaald naar de data die de dokter op je ziekmeldingsformulier zet, dus (“dus”) nu krijg ik van de 16e tot 26 april, de dag voor de operatie.



Avond. Restaurant l’Auvergnat, waar ik altijd heen ga. Station uit, rechtsaf, laatste restaurant, vlak na een zijstraat.
Dat heb je in meer landen, dat restaurants dikwijls heten naar een streek waar goede koks vandaan komen. In Frankrijk is dat altijd de Auvergne, in Spanje als ik het goed onthouden heb Aragon en in Indonesië Padang. Rumah makan Padang.
Maar goed. Prima gegeten. Keuzemenu 5 5 5. 13 Eu.
Salade Périgourdine: sla, tomaat, dressing, warme stukjes rauwe ham zonder vet, Langres achtige kaasblokjes en knoflookcroutons.
Daarna confit de canard en dat was een mooie poot. Met een gepofte aardappel met crème fraiche erin en prima gekookte haricots verts.
50 cc. Prima Côtes de Bourg 5 Eu. Hier zeggen ze dat wijn goed is als ie “prikt” en dat deed ie.
Flink stuk Comté en flink stuk Roquefort. Altijd bij de bestelling zeggen dat ze het al uit de koeling zetten. Wat ik vergeten was maar net toen ik aan die kaas wilde beginnen belde P. Komt deze kant uit.
Calvadosje na.



P.