woensdag 4 maart 2009

01-03




Bestelde bij JT Marmite, niet te vinden hier. Bedacht nav. dat verhaal laatst over Maggi, garum, sojasaus, nuoc, Oolichan grease / oil of Oolichan dat Marmite natuurlijk ook zoiets is. Net als Viandox of Oxo.
Vroeger kon je in België in de kroeg een glas Viandox bestellen; wat Viandox in ’n glas, heet water, wat selderijzout, biscuitjes. Ou sont les neiges d”antan.
En o ja, miso(soep) dat is natuurlijk ook zoiets.



Bestelde ook zo’n groen Zwitsers kaasje, om te raspen. Herinnerde me dat er een keer een jochie op de radio was die iets lekker vond wat ik ook lekker vind en er ook nog dezelfde naam aan had gegeven: boterham verschrikkelijk. Brood, Marmite, Zwitserse strooikaas.



The Fat Duck (Londen?), drie sterren, gaat tijdelijk dicht. Ongeveer 35 gasten zijn er de afgelopen dagen ziek geworden. In de Franse kranten wordt dat natuurlijk uitgebreid en smakelijk verteld.
Vette eend hier (nieuw venster).



Radio. Aardig idee. Je hebt een Reblochon (search the blog). Bovenste korst eraf, ovenschotel, bovenkant bedekken met een mengsel van grofzout en eiwit, zoals voor bakken au gros sel (in grofzout korst) maar met, om mij onduidelijke redenen, ook bloem erdoor. Oven, uit, korst eraf en smullen = uitlepelen. Ik bedoel: je krijgt de zoutsmaak erbij en je hoeft niet ingewikkeld die slappe hete korst eraf te snijden.
Of die korst er trouwens af moet dat weet ik niet zeker maar dat lijkt me wel.



Recept
Räs Chäs met peer
Räs Chäs is moeilijk te krijgen. Het is een soort Appenzeller, maar extra kruidig. Gebruik eventueel gewone Appenzeller maar dan wel echt goed gerijpt; niet van die bleke troep, of bv. Tilsit scharf of zoiets heet dat.
Laat een plat stuk kaas van ongeveer 1 cm. dik op kamertemperatuur komen.
Snij van de kaas heel dunne plakjes.
Serveer met gekoelde blokjes peer (niet te zoete soort).

Ras chas: geen foto van te vinden

Vanavond die Meurette (s t b) waar ik ook wat bouillon door doe en ietsje geblancheerde prei.
Ik serveer ze niet met oeufs mollet maar pocheer er eieren in.
Oeufs mollets: daar is twist over. Gekookt ei zegt men, met de dooier nog half vloeibaar. Nee. Gekookt ei waarvan zowel de dooier als het wit nèt gaar zijn. Hoe doe je dat, want de dooier stolt minder makkelijk dan het wit? Simpel. Opzetten met redelijk veel water. Vrij langzaam aan de kook laten komen. Kookt: vuur uit, deksel, 7 à 8 minuten.



Eetclub, kaas en instructies, want je weet met die Groningers maar nooit