dinsdag 10 maart 2009

08-03


Wat ik me afvroeg : bestaat dat, griesmeelpudding met bitterkoekjes? Niet dat niet-bestaan me er van zou afhouden het niet te maken maar ik wil het gewoon weten.

Ga vandaag krentenbrood en –bolletjes maken. Schoot me te binnen: vroeger in Brabant deden ze zult op krentebrood wat, met een doek erover, in de zon gelegd werd. Als de zult begon te smelten (en warm was dus) werd het gegeten.

Wat we vroeger ook aten, bij kroketten: zoutzuur van stukjes schil van netmeloen, met iets meloen eraan en met in elk stukje een flinter kaneel of een klein kruidnageltje.

Où sont les neiges d’antan...

Las in NRC De Week een uitgebreid artikel over Tijl Uilenspiegel. Daar had Lazarillo de Tormes bij moeten staan. Schande.



De fles Margaux is gewonnen door mevr. v. V. Te G. “Too much lingini” zegt die dikke die dat hek niet over komt; Clint Eastwood, Dirty Harry.



Recept
Poolse aardappelpuree (Packzi ziemniaczane)
Prak gekookte aardappelen.
Maak smeuïg met eierdooier, boter en crème fraiche.
Werk er geraspte ui door.
Breng op smaak met flink zout en peper en maak stevig door er bloem door te werken.
Schep met een lepel hoopjes puree op een ingevet bakblik en druk wat plat.
Bestrijk met losgeklopt ei en bestrooi met paneermeel.
Bak op 190 graden tot goudbruin.

Naam moet fout zijn want ik vind er geen plaatje van.

De haai gisteren. Curry met gedroogde abrikozen (dat is Afghaans). Voor de Nederlandse dames-hockeyploeg , toen ze olympisch kampioen waren, maakte ik dat ooit met lamstong. In Utrecht. Forse partij potten met enorm forse dijen. Maar goed.



Vinaigrette gemaakt met citroensap, extra virgine zonnebloemolie en wat shohu.
Boter, sjalot, knof, gemberwortel, cayenne (kan er flink bij want de saus wordt gebonden).
Kerriekruiden: daoen salam, foelie, kruidnagel, ietsje kaneel, kardemom (enkel zwarte zaadjes gebruiken!), geplet komijnzaad, wat maanzaad, geplet korianderzaad, curcuma.



Bloem, melk en voor het zout geconcentreerde visbouillon. Stukjes gedroogde gewelde abrikoos. Proeven op p/z.



Ziet er niet uit maar smaakte like waw man.

Vis bakken, in de saus, waterkers met vinaigrette aanmaken.



PJ. Een steentje bijdragen (aan een discussie althans, of oa.?), mettre un grain de sel dans une conversation.
En griesmeel is gruau, leerde ik vandaag.