maandag 15 oktober 2012

Pompoen, pepers, peterselie



Culinaria

Die peterselie, dat is een verhaal apart.
Moest het hebben voor die peterseliesaus voor bij die tonijn, bleek ik korianderblad te hebben. Zaterdagavond nog door de stromende regen naar AH, kwam ik er gisteren helemaal niet aan toe ivm haastklus.
Maar goed, vanavond peterseliesaus, verse tonijn en fraaie friet.

De oogst, de vendange bij La Tulipe hier (alle links hier in een nieuw venster).
Tsja, hij met al zijn "authentiek" verhalen oogst in ene machinaal...
En je kan wel een erg goede trie (selectie) organiseren, maar één ding haal je er nooit uit, en dat is het sap van rotte druiven. Sap, want die druiven gaan met machinaal oogsten kapot...
(En ik vertelde het al eens: op Monbrison vonden ze ooit een adder tussen de machinaal geoogste druiven...)


Marieke nu

Heet, dat is geen smaak. Smaken dat zijn zuur, zout, zoet en bitter. En umami (zie hier).
Heet, dat is een effect, een indruk. En het tegenovergestelde effect, van hete pepers, is koude menthol.
En waarom je haar overeind gaat staan? Dat is persoonlijk. Ik heb het niet.
En de werkzame stof is capsicaïcine, zie hier.

Proefde trouwens net dashi, om te kunnen plannen waarmee ik het ga gebruiken, en daar zit veel umami is. Zie dashi hier.


Recepten

Pompoen of kalebas, gebakken

In de pan, Baskisch
Snijd pompoenvlees in blokjes en kook die in licht gezouten water half gaar.
Giet af en laat uitlekken.
Bak in olijfolie, met wat knoflook.

Uit de oven, Frans
Snijd de pompoen in schijven zoals een meloen en haal de pitten eruit (laat de schil zitten).
Wrijf in met olijfolie en bestrooi met wat kaneel en een van de volgende gemalen kruiden: nootmuskaat, kruidnagel of korianderzaad.
Bak in een oven op 160 graden en bedruip regelmatig; strooi er dan ook weer wat kruiden over, en op het laatst ook wat zout.


Pompoenbrood, pumpkinbread, Amerikaans. Verslavend lekker.
Doe in niet teveel kokend water stukken pompoen, met schil en pitten en al.
Laat het water aan de kook komen met zout, wat peper, wat koriander/ketoembar (-blad of -zaad), wat ui en wat knoflook.
Als de pompoen zacht begint te worden afgieten en heel goed laten uitlekken.
Gebruik het kookvocht voor soep.
Als de temperatuur van de stukken wat is gezakt de pitten verwijderen en het vruchtvlees van de schil drukken. Pureren.
Van de puree met bloem een soepel deeg maken.
Bedenk dat er meer bloem nodig is dan op eerste gezicht lijkt; er moet misschien dus ook wat meer zout bij.
Los gist (eventueel uit een zakje) op in ietsje lauwe melk en kneed dat goed door het deeg. Gebruik een dubbele hoeveelheid gist tov. wat je normaal zou gebruiken.
Laat het deeg onder een theedoek op een warme plek rijzen tot dubbel volume en kneed dan terug.
Vorm er korte dikke stokbroodjes van, maak aan de bovenkant enkele diagonale parallelle niet te diepe inkervingen en laat de broodjes flink rijzen.
Bak ze bij ongeveer 170 graden tot ze gaar zijn (snijd een broodje door en kijk of de binnenkant gaar is; zoniet: bak verder).
Smaakt iets zuur.
Lekker dus met honing.


Cultuur, chottechot...

Ik hoorde net het erg mooie Abide with me. Dat wordt steeds vertaald met Blijf bij mij, maar dat klopt niet helemaal. Dat is eerder iets in de trant van Hou het vol met mij, Wordt niet boos op mij, Tolereer mij (die onverbeterlijke zondaar).
Hoor hier.

Nationale Kunstdagen hier.

Museum Kurhaus hier.

Gouds aardewerk (geen plateel!) hier.

Samurai hier.

D. Duck hier.

Nestruimte hier.

Toonder hier.

Maillol hier.
Toch wel een beetje de mindere dingen van Maillol...