vrijdag 14 augustus 2015

Zoete troep



Zie dat super handige ding voor ravioli, pelmeni, manti, wonton
Dat ding heeft een scherpe rand aan de onderkant
Ik kocht het bij de betere Chinese toko
En daar gaan de foto's vandaag over



Video's


Eerst maar drie aardbeien


De eerste, Een klassieke aardbeientaart van Holtkamp (altijd perfect).
Zie dat mooie recept hier (alle links hier in een nieuw venster). Klik op de grote foto boven.

Ja, eiwit kloppen, vetvrij: ik heb een aparte kom en een aparte garde daarvoor, wat kost dat nou?

Tekst recept: "Steek de platen uit met de ring"?? Maar als je de video ziet, dan is het duidelijk.

Dat je met de onderkant naar boven moet tremperen, dat verbaast me, maar Holtkamp kennende geloofde ik het direct (ik las eerst de tekst). Maar zag ik dat ook op de video? Nee! Ze tremperen de bovenkant natuurlijk. De tekst (naast de video) klopt van geen kanten! "de gladde onderkant"... Welke culinaire onbenul heeft aan die tekst zitten morrelen?!



Met die scherpe rand naar onderen: uitsteken


Aardbeien behandelen

Zie hier

Nou ja, dat wisten we allemaal allang natuurlijk...



Kijk, uitgestoken


Wat met aardbeien te doen?

Zie hier

Wel heel erge verkooppraat, zo van Daar trappen die mongolen wel in
(En inderdaad, dat doen ze)

"balsammiko"

Aardbeiensoep
Dat is Australisch, maar dat is niet zoet, dat is een soort gazpacho

En we willen ook aardbeien met krokant ontbijtspek ja!



Volgende stap
Deegje op het apparaat


Eton mess

Holtkamp weer, mooi!

Zie hier

"Aardbeien nummer vier"...

Wat kan ik daar op aanmerken?
Niks toch?!

Jaja! Bolletje ijs met die Eton mess er op!



Vulling er op

Ui, knof, pepertje, chorizo, sardien, paprika
Recept komt


Gevulde koek

We worden verwend
Weer Cees Holtkamp

Zie hier

Zeeuws bloem (niet Zeeuwse bloem), dat verkocht AH (maar nog?) en ook Jumbo (maar nog?).
Het is zachte bloem, van graan gekweekt aan de kust. En zo nog zachter dan zachte bloem. Nog minder gluten dus, nog minder eiwit.
Dus niks voor luchtig spul (wat luchtig wordt of blijft doordat de gluten de belletjes heel houden).

"Het kan ook met gewone bloem"
Ja, maar neem dan liever patisseriebloem, of misschien bedoelt hij met gewone bloem dat je geen patentbloem moet gebruiken

Maar allemaal heel mooi en heel correct.

O, en lees vooral de lulpraat in de reacties onder het verhaal
De domoren en de zeikers bij mekaar...

Domme Nancy voorop, die maling met soort verwart (en verderop Van Hest, soort met maling)

En dat enorme kennisloze gelul over spelt en gluten

En de (niet bepaald de eerste) enormiteit van internet-kennis blaaskaak Van Hest
00 heeft helemaal niks met gluten of eiwit te maken
Met maling en verder niks



Dichtgeklapt
Eigenlijk zou je het er uit stekende deel er af moeten snijden, maar ach...


Pavlova

Zie hier

Ja, weer die zuivere kom

En: hij zou moeten uitleggen dat eiwit stijfkloppen niet werkt als er ook maar ietsje eigeel bij zit.

Zowel Holtkamp als deze floeper hoor ik over (kristal)suiker, maar niet over veel mooier werkende fijne kristalsuiker (AH heeft dat)

Uhh, geen kwaker hoor! Goeie vent. Uhh, tsja, maar zie verderop...

En ja, op 130, 140 graden, als je de binnenkant smeuïg wilt houden, ja zeker
Maar dat is dus niet "meringue bakken"

"sushi azijn" laat ie zien
Dat is geen sushi azijn

Godverdomme: chemische vanillesuiker gebruik ie, de culinaire Neandertaler!

(Hamersma er achteraan slijmen met een fles wijn, heeft ie weer een tientje gescoord...)



Klaar!

Nou ja, het moet nog gebakken worden

Dit is gistdeeg (dus die mooie randjes zijn na even rijzen niet zo mooi scherp meer)

Ik ga het ook nog met pasta maken (geen gistdeeg), om te stomen (Chinees), te koken (Italiaans) en te bakken in de pan (Russisch)


Choko cake

Zie hier
Dat is van Yvette van Boven, de meest foute culi van heel Nederland

Die wil je doen geloven dat je met een keukenmachine deeg maakt met een K-arm, een klopper, ipv een deeghaak
Die denkt echt dat u en ik even stom zijn als dat mens zelf

O, en ik kom een dezer dagen terug op dat TV programma van haar
Ik las er over in de Volkskrant van vandaag
Ik noteerde alvast "De grootste culinaire doos van Nederland"
Maar ik kom daar dus op terug

"Die komen uit mijn nieuwe boek huppeldepup"
Je wordt er toch doodziek van! Vandaag Janneke Vreugdeloos ook weer, in een NRC ding. "Mijn nieuwste kookboek blabla". I love groenten of zo. Dat is al jaren oud maar dat moet worden gepusht, dus onder mekaar, u weet wel, dinges en zo, jaja, ik dan ook bij jou, vind je dat fijn?...
Tabouleh van bloemkool was Janneke's ding. Alsof alle culli kwakers ons daar niet al een jaar lang mee hebben doodgegooid...
"Het lijkt net couscous", dat schreven die minkukels integraal van mekaar over...

Maar ik heb niet verder gekeken hoor.
Als ik dat mens Van Onder, uhh, Van Boven langer dan een halve minuut zie, dan krijg ik hem drie dagen niet meer omhoog

(Minder erg dan met die Jonas en de Walvis, dat moet ik toegeven...)(Dat was richting een week...)




IJs

Zie hier

Dit verhaal is een soort uitleg voor debielen uit Staphorst

De "compositie" (dat heet gewoon deeg hoor) afkoelen: dan moet je er vooral géén plastic over trekken

Van een zelfvriezende machine heeft het deksel een scharnier "zodat je nog ingrediënten kunt toevoegen"
Ja, kan dat dan niet met gewone machines? Die hebben toch ook een opening waardoor je de handel erin mikt?!

Hij maakt ijs van banaan maar verder horen we daar niks van
O wacht, zie verderop

Dan van wilde perziken
Dat heet paraguayos, ja

"Binnen het uur is het ijs klaar"
Met mijn derdehands Phillips ding (Marktplaats, € 5,-) is het in 20 minuten klaar...

Bananenijs met gewone ijsmachine
"Het duurt ongeveer een uur"
Enorm gelul
Na 25 minuten is de temperatuur van de bevroren container gelijk aan die van de inhoud, dus dan moet de stekker er uit...

"Het verschil tussen deze machines zit ondermeer in het gewicht" [van de machines]
Wat maakt dat nou uit??