zondag 16 augustus 2015

Keukensmaken



(Dank PJ!)


Zuur


Ja, want daarover stond wat in Lekker.
Ik meldde dat al.


Wat werd er genoemd in het artikel in Lekker nummer 2, Smaakrijke zuurtjes in de keuken, door Mieke van Laarhoven?

"ExtraLekker neemt een aantal hippe zuren onder de loep", hou je vast dus...
"schuimen [ja, dat merkten we al, zie hier (alle links hier in een nieuw venster)], parels, geleien, krokanten [komt u ook in foute restaurants?], macarons [gelul], ponzu, chinkiang, bergamot"



Lamshart


Natuurazijn

Als je onder natuurazijn schrijft dat azijn niets anders is dan zuur geworden wijn, dan suggereer je dat natuurazijn van wijn is gemaakt en dat is niet zo.
Dat kan van alles zijn, en als het van wijn gemaakt dan zetten ze er onmiddellijk Wijnazijn op....


Kruidenazijn

Vruchtenazijn

Wijnazijn

Sherry-azijn

Cava-azijn


Aceto balsamico

Daar schreef ik over, zie hier.


Rijstazijn

Rijstazijn wordt gebruikt om sushi-rijst op smaak te brengen? Niet helemaal. Dat is met sushi-azijn. Rijstazijn met zout, mirin en kombu. Zie het recept hier (ff scrollen).
Sushi azijn is dus geen "rijstazijn waaraan suiker en zout is toegevoegd". Ja, als je ordinaire troep wil gebruiken, dan wel ja...

En over de Chinese rijstazijn staat hier een duidelijk verhaal.


Kokosazijn

Of die Van Laarhoven dat ooit gezien heeft...


Moutazijn

Ja, dat is lekker!


Ponzu

Nette mensen noemen dat Ajipon.

"Om de smaak te verzachten wordt Ponzu wel gemengd met sojasaus en dit donkere mengsel wordt shoyu genoemd".
Ponzu wordt zowat alleen op de markt gebracht met sojasaus, en shoyu ís sojasaus.




Zie hoe laatst de Lasagne ricce kapotkookte
Geen idee...


Even bij mijn azijn kijken


Op de eerste plaats staat er naast mijn zelfgemaakte sushi-azijn bruine idem, dat is: met een flink stuk kombu er in.

Daarnaast heb ik Genmai su (van rode rijst; er staat op van Brown rice, = zilvervlies, maar dat is niet zo).
En Japanse tarwe-azijn, en Ume su (abrikozenazijn).

En ik heb appelazijn en dadelazijn

En ik heb dragon-azijn, en frambozen-azijn (met frambozen dus, niet van, net als)  cranberry-azijn

En ik heb trouwens ook Chianti-azijn
En naast mijn Balsamico's ook een erg lekkere Condimento balsamico, witte

En dan staat er nog verjus (met zout, ter conservering) en granaatappelstroop, want dat past beter bij de azijnen dan bij de stropen...




Wat stond er verder nog in dat artikel?


Hand van Buddha

Calamansi

Yuzu
 

Bergamot

Vermeld dat dit in Earl Grey thee zit


Kumquat 

Daar kan dan beter limequat staan


Pomelo

Voor salades (gerookte paling!) kan daar beter Minneola staan


Kaffir limoen

Ontbreekt, naast citroen en gewone limoen, ook die superkleine limoentjes die je doorsnijdt en alleen maar even zachtjes over de vis haalt, hoe heten ze ook weer, o ja, Jeruk nipis. Volgens mij een variant van Calamansi.



Pruimen met spek voor op de BBQ


En heb ik verder nog wat zuurs?


Nou, ik maakte net nog Sambal peteh, en daar zit Assem in. Tamarinde. Erg zuur. Je gebruikt het vooral voor assem manis, assem/zuur zoet. En het zoet is dan, net als in die sambal, Goela djawa, suiker Java, ook wel Goela merah, suiker rood, palmsuiker.


Citroenzuur

Je zal je afvragen Waarom citroenzuur en geen citroen?
Nou, de smaak is uitstekend (van natuurlijk citroenzuur), en poeder werkt toch anders dan vloeistof...


Anardana

Gedroogd gemalen granaatappelzaad

Zuur in de Centraal-Aziatische keuken
Saus, stoven


Amchur

Gedroogde onrijpe gemalen mango

Idem als Anardana, maar zie Anardana meer als Sumak, en Amchur meer als citroen


Sumak

Sumak gaat door veel specerij-mengsels, om daar een frisse iets zure smaak aan te geven
En je strooit het over sla met olie, ipv dat je vinaigrette gebruikt


Onrijpe druiven

Dat is Turks en zit heel in potten of het is gedroogd gemalen

Als Sumak, maar het is sterker, zuurder



Verse zilveruitjes stoven...