woensdag 13 juli 2011

Woensdag, zullen we maar zeggen...


Eerst maar vanavond, of schreef ik dat gisteren al? Ovenschotel krieltjes / paprika, gegratineerd met Brugse Blomme.
Volgens mij schreef ik dat al.
Morgen Quorn (stukjes, naturel), taro en oesterzwam. Hoe? Vraagteken. Misschien dat ik dat pak Aka miso eens ga opentrekken (search the blog). Lekker miso-soepje meteen maken. De Japanse Viandox.

(O, ennuh alle in Google goed scorende foto's van Aka miso en van Viandox komen uit dit blog...)



Recepten
Kruidenboters
Op laten stijven als een rol, in folie. In plakjes snijden en serveren op vis of vlees of wat dan ook.

Bercy-boter
Laat fijngehakte sjalotjes in wat witte wijn inkoken, met wat aspic erbij.
Prak, en werk lauw nog door boter.

Maître d`Hôtel-boter
Boter met peterselie, citroensap, wat witte peper en wat zout.



Maître d'Hôtel

Colbert-boter
Als hierboven, maar met ook verse dragon erdoor.

Ravigotte- of Chivry-boter
Blancheer bieslook, peterselie, dragon en kervel in gezouten water.
Spoel droog met koud water en droog in een linnen doek.
Blancheer sjalot-stukjes, giet af en pureer in de vijzel of de blender, samen met de blaadjes.
Werk door boter, met iets versgemalen zwarte peper en zout.

Roquefort- of Gorgonzola-boter
Meng ongeveer een op een.

Tonijn-boter
Laat tonijn uit blik goed uitlekken en prak wat door boter.
Werk er flink citroensap door, wat witte peper en wat zout.
Ook lekker bij kalfsvlees.



Ravigotte

Twee links.
Pieperpad hier (alle links hier in een nieuw venster).
De Jonge Hond hier. Bye Bye Bullshit is mooi, zonder oordeel over de rest.

Mail
Dag Maarten, is die acteur [Toulouse-Lautrec] José Ferrer? groeten, L.

Ja! "Moulin Rouge"...

Ring! Klein Chineesje, erg lijkend op het wat grotere Chineesje wat ik vorig jaar voor Kinderpostzegels aan de deur had. Wilt u kaarten kopen? Wat voor kaarten? Voor een Afrikaanse school. Dat was allemaal niet zo duidelijk, of beter eigenlijk toch wel. Wat kosten ze? 50 cent. Handgemaakt waren ze, envelop erbij ook. "Hoera een jongen!" "Beterschap!" "Prettige vakantie!" Aan wie moet ik die nou sturen...



Ach gut...

Meer mail
Daar is ie weer Maarten, die voorvader in zijn logement. [Zie onder]

Finestra di Fronte uitleg op "zijn L's": joodse bakker, homo. maakt in de oorlog mede-bakker dood, die van plan was een razzia te organiseren. Homo-vriend komt wel om in die tijd. Bakker loopt na de oorlog, geheugenverlies?, door Rome in de oude buurt waar alles is gebeurd. Steeds flashbacks van oorlog. Hij wordt opgevangen door jong stel. Vrouw van stel bakt taarten als bijverdienste en is heimelijk verliefd op overbuurman, die ze ziet vanuit haar "Finestra di fronte". Bakker belandt met die jonge vrouw in zijn eigen mooie huis (met al die taarten). Vrouw hoort zijn verhaal (heeft overigens ook nog heel gevoelig met bakker gedanst). Vrouw twijfelt: ja buurman, nee buurman, blijft bij haar man. Einde verhaal.



Ik moet bij die Chassidische legenden ook aan Chagall denken. Overigens ook mooi werk, wel triest, wel eenzaam.
Die jonge kapucijners zijn inderdaad lekker. Ik heb ze vaak gemaakt: varkensvlees aan blokjes, gesneden uien, gesneden paprika's, ketjap, z/p, vocht, eventueel sambal. "Wa kendegijtochlekkerkoken" zei de oude schilder en veegde de tranen uit zijn ogen vanwege de sambal. Dag, L.


Helemaal mee eens behalve met die Chagall. Ik vind dat vreselijk. Ooit was er bijna en Chagall tentoonstelling in Rusland georganiseerd, of een boek uitgegeven of zo, totdat er een hoge piet ingreep. Wat ze wel dachten, allemaal van die door de lucht zwevende joodse vioolspelers...
En daar ben ik het toevallig wél mee eens, met die uitgestorven communisten.

And now for something completely different:



Fanfare

Akkrum en zo hier.

Mijn vader moest ook meelopen, als notabele. In jaquet. God wat had ie daar een hekel aan!

Repetitie WMC (Wereld Muziek Concours) hier.

Volendam hier. Mooi, en kwaliteit. In Amsterdam.

Kinderen hier. Stiphout! Daar woonden m'n ouders en heb ik zelf dus ook nog een beetje gewoond.

Congo hier.

Jostiband (geestelijk gehandicapten) hier.

"Fanfare" hier.

Zo kan ie wel weer...

O nee, wacht!



Hahahaha!!!
Fanfare...
Komt een ouwe vent een café in Helmond binnen. Hoe heet dat café op de markt ook weer. Bomans kwam er.
Een ander spreekt die vent aan, Pietje, wildegij nie kollekteire zondags vur de fanfare.
Nou ja, uitgelegd wat collecteren was en zo, ok.
Komt die vent zondags in, O ja! Café Atgier. Krijgt die bus, moet ie met de stadsbus naar Helmond noord, nooit in de stadsbus gezeten, nooit in Helmond noord geweest...
Komt ie in Helmond noord bij zo'n grote flat, allemaal bellen, drukt ergens, "broebroe", gaat buiten staan, kijkt omhoog, hangt er een vent uit het raam "Wa moette?" "Ik kum kolekteire. Vur de fanfare". Roept die vent "Ik rok gin sigare!" Neie neie, vur de fanfare! Ik rok gin sigare! Krieg de klere gei mee oew sigare! Ja en gij me oew fanfare!
Hahahahaha!