zaterdag 2 juli 2011

Die garnalen van laatst,




ik bedoel die gerookte garnalen uit Gambia, had ik in de planning (met puntpaprika en rijst), maar die zijn warm gerookt (en daardoor gedroogd en geconserveerd) en dus is het een "knabbeltje ernaast". Erg lekker trouwens. Je eet ze met kop en al. Ik kocht ze op de markt in de Surinaamse kraam.

Had nog wat geraspte kaas liggen, wat ze bij de paprika'tjes vervangt.

Las dat je naast de officiële Maroiles (koemelk) ook hebt van schaap en van paard...



Recept
Krab met groene asperges, Japan
Bak stukjes groene asperge in een wok in wat zonnebloemolie met iets sesamolie erbij en stukjes gemberwortel; doe de dikkere stukken het eerst in de pan.
Doe er een scheut mirin bij (Japanse winkel; vervang eventueel door droge sherry met wat palmsuiker) en warm er stukjes gekookte krab, bijvoorbeeld van krabscharen zoals die op de markt verkocht worden, in op.

Je hebt mirin van verschillende alcohol sterktes. Neem de lichtste en schaf ook een flesje niet gedenaturaliseerde alcohol aan bij de drogist. Breng voor dit gerecht de sterkte op ± 8%.

Mirin hier (alle links hier in een nieuw venster).



Rembrandt hier. Klik op NL en dan op de tentoonstelling.

In de Palio di Siena een ongeluk gisteren, maar ik kan het niet vinden. Wel de tweede race hier. O wacht. Zie de vierde race hier.

Meldde Bordeaux Wijnreizen al eerder, hier, maar kreeg nu de nieuwsbrief. Heel aardig. Aardiger dan dat gehijg en geblaas van Ilja Gort...



Dank PJ voor de -inderdaad- Werkman-achtige schildering in Zuidhorn.

Over Abre los Ojos etc. etc. schreef PJ:
Ja, die ken ik en heb ik.
Penélope Cruz speelt erin, een fantastische actrice en bovendien beeldschoon!
Het is een dramatisch verhaal.
Stuur je mijn lijstjes met alle Spaans-talige films die ik heb.
Amenába is niet alleen de regisseur maar schreef ook het verhaal, samen met Mateo (zo heet mijn kleinzoon) Gill.
Je schreef dat je van de Sefardim afstamde. Spreek je dan het Ladino ook?


Nee. Mijn familie is al eeuwen fijn katholiek...

Wist je overigens dat Gerard Spong ook Sefard is?
En ben je daarmee in goed gezelschap of juist niet?


Ach, dat kan je wel zien... En goed gezelschap? Ach... Hij was vandaag weer in het nieuws trouwens...

De Ashkenazi waren natuurlijk geen nepjoden.
Denk alleen maar aan Martin Buber die de oude joodse wonderverhalen vertaalde in "Die Legende des Baalschem".
Prachtig toch?
Rabbijn Ba'al Shem Tov, meester van de goede naam. Hoop, optimisme, vreugde, dáár wilden ze in geloven.
Voor H.N.Werkman, toen hij dit boek van een ander Ploeg-lid te leen kreeg, in ieder geval de aanleiding om zijn Chassidische Legenden te maken.
Stuur wat foto's mee.
Con un saludo atento
Pieter Jan


De foto's sla ik op en komen tzt allemaal aan de beurt! Hier onder nr. 1.
Dank!



Chasiddische Legenden

We gaan door met de meel.
L, over Van den Vos Reynaerde.
Dag Maarten, heb jij ooit ook zoveel plezier beleefd aan De Vos Reynaerde? Ik heb verschillende versies van het verhaal. O.a. een versie van Gerrit Komrij die ik niet goed vind. Willem die Madoc maakte...., ik heb nooit geweten wie Willem en wat Madoc was. Wikipedia geeft leuke uitleg.

Zie ook hier.

Je kunt een cd bestellen met het hele verhaal voorgedragen door mijnheer Rijssen, het voorproefje klinkt mooi/leuk, een heel klein beetje geëxalteerd, maar dat moet kunnen. Mijnheer Rijssen heeft de stem van Hugo Claus. Groeten, L.

Dank, ook voor de links (zie hieronder)!
Van den Vos Reynaerde hier, MP3's hier en hier.



Doehoei!