vrijdag 4 maart 2011




die had gedecanteerd moeten worden want die smaakt nu nóg beter. Dus.

Maar goed.
Wat Luxemburg foto's, die voor de Flash cursus gebruikt gaan worden.
Hierboven weer Grund. Mooie prille-lente kleuren. Moeten de cursisten integreren in een andere afbeelding.

Hieronder Luxemburgse mosterd. De grove, links, is lekker en ietsje zurig, mooi zurig. De gewone, rechts, is bijna zo scherp als Colman's, maar heerlijk hoor. Dat is die ze bij Judd serveren. Die moeten de cursisten in een website integreren, linksboven een logo (wapen van Luxemburg), rechtsonder die mosterd, tussen de twee afbeeldingen tekst uit Wiki over het land, geplaatst in verschillende tekstblokken.



Gisteren, recept kwijt maar dat was niet zo indrukwekkend.
Castellani koken (zie foto hieronder) met beetje lamsblokje, afgieten, koudspoelen, wat olijfolie erdoor. Castellani zijn vrij zwaar, dus roerend aan de kook laten komen want anders plakken ze vast aan de bodem van de pan.
Olijfolie, sjalot, knof, platgedrukte stelen van kastanjechampignons...
Grove zwarte peper, beetje lamsblokje, wat gebroken piment, wat gemalen korianderzaad...
Witte wijn en iets Manzanilla, sudderen met de hoeden in schijfjes erbij..
Proeven. Meer vloeistof? (50/50 witte wijn/water.)
Eieren erin pocheren. Eieren grof snijden.
Pasta erdoor, hoog vuur.



Recept
Kaastaart met rozijnen en noten
Week rozijnen in port.
Ontdooi bladerdeeg, voldoende om een lage bakvorm mee te kunnen bekleden.
Klop twee eieren met vier lepels room, wat zout en wat peper.
Vet de bakvorm iets in en bekleed met bladerdeeg.
Prik gaatjes in het deeg. Leg om en om plakjes Leerdammer, harde geitenkaas en belegen Goudse kaas in de vorm, met daartussen vrij fijn gebroken cashewnoten en de afgegoten rozijnen.
Giet er het eimengsel over en bak 25 minuten op 200 graden.
Koel.



Namen. Santiago route! Goh!

Ik wil wel weer, zodra ik tijd heb, leuke links naar leuke sites en tubes gaan geven, maar de vrijheid daarvoor, dat duurt nog wel een week of zo. Ik bedoel: voor ik die tijd weer heb. Deze maand was korter (ik werk per project per maand), ik was op / met vakantie, en er is wat bijgekomen, huiswerkcorrectie.

Uhh, vrijdag = gedicht.

Er is een nieuw gedicht van Elsschot ontdekt, maar ik vind eerlijk gezegd de gedichten van deze -enorm grote!- schijver niks. Dus daar gaan we niet achteraan.

Heel mijn korte leven lang
heb ik mijzelf verbeterd
heb ik mijzelf bebouwd
Alles alleen genoten
Alles alleen geleden
Heb ik met mijzelf geslapen
In een eenzame vredige nacht
heb ik mijzelf omhelsd
in het donkere zoetige water

Wilma Voorneveld

Met een -inderdaad- te kort leven...

De laatste keer dat ik haar sprak, gezien heb, vertelde ze dat ze Dorp aan de rivier zo mooi gevonden had. Dat had ik haar geleend.

Maar dat ís ook heel erg mooi. Je moet je enkel door de literatuurmaffia niet van de wijs laten brengen, zo van "Streek-roman, dus kan niks zijn!". Zelfs Eddy du Perron, voorwaar toch geen streekroman-liefhebber vond het mooi.
"De knotwilgen staken hun armoedige vuist schuin boven het water uit".
Dat is een zin waarvoor je je niet hoeft te schamen.

Meer over Wilma hier (alle links hier in een nieuw venster). Naar beneden scrollen.



Winkel, Namen

Doei!