donderdag 24 november 2016

Amsterdam (2)



Ik maakte in de zomer foto's in de tuin
De eerste drie hier maakte ik met een hervonden Mavica
Zie hier (alle links openen hier in een nieuw venster)
3.5" floppy opslag
Je moet de wereld bereizen om een drive te vinden
Je vindt die camera's op Marktplaats voor € 20,-
Ff een ander bedrag dan wat het nieuw kostte...
Je kan er vrij goed mee fotograferen, maar dat is enorm moeilijk
(Zie boven zeg maar)


P mailde aangaande de vorige aflevering

Ik denk die gaat naar de Markthallen in west.
Good for him!
Maar die Hallen bij het Bellamyplein, dat is prut.
Het eerste, korte, deel van de Ten Kate was altijd het beste stukje.
(Je had eigenlijk beter naar de Dappermarkt kunnen gaan, op loopafstand van het Oosterdok.)

Markthallen dat is mijn jeugd (geboren in de Egidiusstraat, Bos en Lommer).
Het marktafval werd door platbodems afgevoerd.
Die schippers hadden op de kade een wachthuisje met daarin een teil water op groot gascomfort waar de bruikbare botten en groenten in terecht kwamen.
Elke dag soep!





Haarlemmerplein

Daar staat een viskraam met blijkbaar enorm lekkere zure haringsalade
Behalve met aardappel en biet kan ik me daar weinig bij voorstellen, dus erheen
Dicht
's Avonds, nou ja, kwart over zes kwam ik er met de bus nog langs, dicht


Haarlemmerdijk

De winkel van Jonas Fluit, daar stond iemand anders in, dus daar ben ik niet gaan jennen
In de etalage al haar eigen boeken en twee keer de Kleyne Groot

Schuin ertegenover een heel aardige kookwinkel, Deksels
Kocht er een frituurthermometer (kapot), een lardeerpen (kwijt) en een olijvenontpitter (heb ik niet maar dat was dus gewoon een kersenontpitter, wat ik eigenlijk al dacht)
Een foutje: op die thermometer staat "suiker/frituur" maar dat is onzin alla Retteketet
Op een suikerthermometer staat Thread en Soft ball enzovoorts duidelijk aangegeven




Haarlemmerstraat

Die Spaanse hammenwinkel is erg mooi, al ben ik niet zo'n hammencultus type
Ik krijg de gegarandeerd beste Spaanse zwartpootham via de uitbater van Merendero el Temple in Huesca
Kost wat maar dan hep je wat
Trouwens die varkens eten geen "eikels" eikels, die eten vruchten van de steeneik

Kocht er trouwens heel mooie Sobrasada
Cecina (Spaans Bündnerfleisch, Spaanse Bresaola) hadden ze er niet
Vergat te vragen naar verse bloedworst met ui of met rijst

Een paar mooie bakkers, een confiserie met fraai marsepeinspul, een chocolatier, veel wijn

Marqt zit er ook, bevolkt door blaaskoppenpubliek

Er zit ook een winkel Petits Gâteaux
Petit Bateau las ik, waar ik 12 jaar oud nogal op gefixeerd was (nichtjes!)



Het net tegen de "tamme" kraaien van de buren
(Je bent met een moderne camera meteen van die schelle kleuren af)


Mooie hamburger in de Haarlemmerstraat, tram naar Adobe conferentie, uren later terug, Leidsestraat, de etalage van Eichholtz is altijd fantastisch maar ik ben altijd te laat, nooit binnen geweest

En ja P., op de terugweg zag ik die Markthallen, dat Food Center, en ja, daar had ik niet aan gedacht

Net zomin als aan de Dappermarkt...

Domweg gelukkig in de Dapperstraat

Ik werkte ooit op de Bemuurde Weerd

Het water stroomt nog door dezelfde sluis
Als toen, en maakt het eendere geruis.

De huizen, aan de waterkant daarneven,
Zijn feitlijk ook onaangerand gebleven.


Alleen nabijer is, voor wie ze ontvlood,
De zekerheid van de imminente dood.




De Ginko


De Albert Cuyp viel me erg tegen

Twee mooie viskramen, mooie schelp- en schaaldieren (Truffes de mer bv.)

Slagerij Zuid is fantastisch
Kocht er pens
Ze hadden runderkuit liggen, "Harinkje"



O ja! PS!

Ik ga zondag waanzinnig lekker koken voor goede vrienden!
Scheermessen Sauce poulette
Poulet toulousaine met extra zoete ui, en Patatas a la importancia
Kwark, rode bessen en Crème de cassis

Wow! Re-wow!!

Godverdomme, zoiets hebben die krantenkwakers nog nooit gegeten, en zullen ze Godnondeju ook nooit door hun verwaten strot krijgen, Godsammekrake...