dinsdag 19 juli 2016

Machines




Blender, foodprocessor, keukenmachine

Van links maar rechts

De grote drie


En dat zijn de correcte namen
Ir bestaat maar een argument voor correcte namen van dingen die een beetje normaal zijn én door elkaar gehaald worden: Google en dan naar afbeeldingen
Wat je het meest ziet, dat telt




Blender


In de blender maakte ik Sriracha

Dat kan prima, omdat er vloeistof bij zit

In de blender maak je dunne puree tot en met sap


Hieronder de foodprocessor; een alternatief is een combi machine blender / foodprocessor




Foodprocessor


Daar maak je dikke puree in

Hierboven deeg voor falafel

Alle snijplaten en de mengplaat heb ik weggemikt
Mengen doe je met de hand of met de keukenmachine
Schijfjes snijden met de mandoline (kan je de dikte verstellen, bij de foodprocessor niet, en met de mandoline kan je ook wafeltjes snijden)
Juliennen snijden met de Mouli julienne (die drie verschillende platen daarvoor heeft, de foodprocessor twee, en tien keer zo snel schoon te spoelen is)

Ik hield dus het mes, maar ook het deegmes want deeg maak je in de keukenmachine, maar met een kleine hoeveelheid lukt dat niet, wel in de foodprocessor, met dat deegmes




Keukenmachine


De deeghaak dus voor wat grotere hoeveelheden deeg

De klopper voor eiwit en slagroom

De menghaak gebruik ik nooit; die stuurde ik naar Yvet Retteketet want die maakt er deeg mee (middels toverspreuken)
Ik heb een mixer (met traploze snelheidsregeling natuurlijk, want de laagste versnelling van een gewone is altijd te hoog) en ik heb gardes



Mandoline


In de keukenmachine maakte ik deeg voor tortas, Sefardische matze, voor Gazpacho manchego

Zie tortas hier (alle links hier in een nieuw venster) en zie Gazpacho manchego hier


In de Foodprocessor, met het deegmes, maakte ik een kleine hoeveelheid idem, maar van spelt

Opvallend hoe luchtig speltdeeg wordt als je het met de machine (welke dan ook) maakt



Mouli julienne op vieze bank in de keuken


Wat heb ik nog meer?


Een ijsmachine, een pastamachine, een tostiapparaat (ik zoek al lang een voor op het vuur, die als je hem omgekeerd dichtklapt een wafelijzer is), een bakplaat, en een appel-schil-snijd-ontklokhuis machientje