maandag 11 juli 2016

Gekookt en gegeten




Vanalles...

Ja, ik heb het nou alleen over voor- en nagerechten en zo...



Gerookte forel


Hierboven het pekelen

Vissen goed spoelen

70 gram zout / liter, twee uur pekelen

Je kan de pekel eerst loken met laurier en/of kruidnagel en/of jeneverbessen en/of piment en/of foelie en dan weer volledig laten afkoelen
Maar ach...

Vissen goed spoelen en goed laten drooglekken

In de rookoven en die, als je met het vlees en zo klaar bent op de BBQ

Eten bij de lunch

Met mierikswortelsaus




Rode bessenlikeur


Een weckpot wegen (ik nam een conservepot voor een eerste proef)

Volproppen met rode bessen mét de stengeltjes

Wegen

De helft van het gewicht van de bessen aan gele basterdsuiker erbij
Steeds wat suiker erop, steeds dat zo goed mogelijk naar beneden gieten met goede bruine rum
Aanvullen met rum tot bovenin

De eerste dagen regelmatig op zijn kop houden en schudden tot de suiker op de bodem is losgekomen

Dagelijks even luchten ivm het gisten
(ik weet niet waarvan het gist, maar het gist)

Na enkele dagen ruikt het vreemd, maar na een week begint het heerlijk te ruiken

Na drie weken afgieten door een zeef, bottelen en een maand laten staan




Käsekuchen


Die had ik meegebracht uit Duitsland
Ik maakte het nog nooit zelf want ik schrik altijd van de hoeveelheden kwark of Frischkäse en de eieren

In tegenstelling tot Nederland heb je op elk wat groter Duits station een enorme keur aan winkels, broodjestenten en een Konditoreis, waar je ook nog eens overal keurig netjes wordt bediend, kom daar eens om in dit proletenland
En die Konditorei verkoopt altijd enorm lekkere broodjes en Torten en dus ook Käsekuchen

Ossnabrück
Een thee, een flink heerlijk broodje Filet américain met ui en p/z, en een stuk Käsekuchen waarvan je hieronder de helft ziet, nog steeds een tweepersoons portie, geloof me
Nog geen € 6,-...

Hieronder vanaf boven en met de klok mee: Tamarillo, Ume, Grenadilla, Zwarte bessen en Groene mango
(Ume is geen abrikoos hoor! Prunus mume)

Al dat fruit van de markt in Osnabrück (maar groene mango hebben ze ook hier wel)




Pflaumen im Speckmantel


Beiers

Gedroogde ontpitte pruimen een klein uurtje weken in warm water

Ontbijtspek (strips; niet die lullige rondjes uit de super) aan een kant kort bakken

Pruim op de gebakken kant, oprollen, prikker, iets platdrukken, goed aan twee kanten bakken

Ik rolde steeds twee vrij kleine pruimen in vrij grote strips spek naar mekaar toe

Lijkt me ook erg lekker met groene mango




Potjesvlees


Dat maak ik ook niet zelf want als je wat moet maken van én kip én konijn én kalfsvlees (nou ja, poot voor de gelei), dan moet je natuurlijk aan forse hoeveelheden denken

En verder kan je hier (alle links hier in een nieuw venster) een werkelijk uitstekende kwaliteit krijgen (nou ja, kopen dan dus)

Er zit citroen in, witte wijn, p/z en kruiden

Meneer Watkletstons schreef laatst dat het Hennepotje heet als je de botten in de kip laat zitten
Klok klepel...
Hennepotje is de goedkope variant, met enkel kipdijen, met daarin het bot




Gemarineerde abrikozen


Marineer kwart abrikozen (niet te rijpe, niet te harde) zes uur in Marsala
Roer regelmatig om

Schik op een bord langs de rand

Schep met twee lepels quenelles van Mascarpone in het midden, en giet daar wat van de marinade tussen

Je kan variëren / experimenteren met langer marineren en serveren met meer Mascarpone en meer marinade




Mooi verhaal!

Deze vrouw hier, eienaresse van het château, stopte ooit voor de bakkerij in Arsac
Jaguar, chauffeur met pet, die de deur openhouden...

Die dame (zal ik nu maar zeggen) stapt die bakkerij in, staat het flink vol, volk wijkt opzij

Ze bestelt wat en zegt tegen de bakker (die toevallig in de winkel stond; David, een vriend van me) "Ik herken u".
Hij wist van niks
"Ja, we zaten in dezelfde klas op de lagere school in Ludon" (dit alles in de eerbiedige stilte van het omringende publiek)
O zo...
"Ja, ik herinner mij u goed. Un jour vous m'avez montré votre quéquette"


Hieronder San Fermín vanmorgen

Commentaar in de krant: "Hij was zijn petje kwijt maar hij heeft het overleefd"