zaterdag 18 april 2015

Een speciale proeverij




Piccalilly!


Proeverij van piccalilly
14 soorten

Maar ook andere zaken


Hierboven zwarte knof
Dat is zeer bejaarde knof

De foto is niet helemaal scherp, maar het moge duidelijk zijn: vrnl de "bol", een teen en een gepelde teen.

Heel aparte smaak (je eet het zó)
Zoet, aromatisch
Sommigen vonden het wat pappig (wat het is, maar wat mij niet stoort)




Ginkgo noten

Tsja, waar smaakt dat naar?

Hier moet geëxperimenteerd worden met bakken of met marineren...


Uhh, even over piccalilly

Zie eerst hier (alle links hier in een nieuw venster)

En o ja: I. vroeg me "Wat is piccalilly precies?"
Tsja...
Piccalilly is piccalilly...



Zwarte jalapeño (heel veel UV; Boliviaanse hooglanden)
Echt erg lekker, maar vrij pikant voor een jalapeño
Rauw eten want koken gooit de smaak weg
(Dat proefden we ook vandaag...)


Piccalilly
Engelse versie
(Zowel dit als de volgende: niet zoals wij het kennen...)

Rasp grof de volgende ingrediënten: 4 koppen ui, 4 koppen kool, 4 koppen groene tomaten, 12 grote groene paprika's, 6 idem rood.
1/2 kop zout erover, meng goed en laat een nacht staan.

Spoel goed af en lek goed uit.
Meng met 4 koppen droge cider, 6 koppen suiker, 2 koppen water, 1 theelepel selderijzaad, 2 eetlepels geel mosterdzaad en anderhalve theelepel koenjit / curcuma.
Breng aan de kook en laat 3 minuten sudderen.

In schone potten enzovoorts.



Valuas asperge-kroketten
Proefden we ook
Iedereen vond ze super


Piccalilly
USA

Snij komkommer, grote uien en groene pepers (6 op 2 op 3) in kleine stukjes.
Strooi er 1/4 kop pekelzout over (coloroso), meng goed en laat twee uur staan.
Werk er water naar smaak door, suiker, gekneusd mosterdzaad en idem selderijzaad.


Piccalilly
Nederland

Zie hier



De zoetzure picc's


Piccalilly zoetzuur

Ik ben aan het Photoshoppen geweest want ik had een pot zoetzuur op de foto bij de gewone gezet

O ja: kindertjes blijken friet met piccalilly erg lekker te vinden, zoetzuur of niet

Maar goed


VLNR

AH: Ik vond die OK, andere proevers vonden het mayo-achtig (een kind)
Een proever vond deze de lekkerste

Kesbeke: ik schreef "fijn licht", een tweede proever vond deze de lekkerste (die vond AH en Perfect zurig)

Perfect (Poiesz en dat soort supers): die vond ik uitstekend.
Er werd hier ook mayo-smaak genoteerd maar wel (een kind) de lekkerste gevonden

Kühne: vol van smaak, maar niet echt zoetzuur; niet zoet niet zuur
Maar ja: iemand vond deze de beste, een ander idem, en nog iemand vond Kesbeke en deze beide prima



De gewone picc's
Hier heb ik die pot weggehaald, die verkeerd stond


Piccalilly, gewoon

Standaard zeg maar

Aldi: iedereen vond het een rare smaak, één proever sprak van terpentine

Jumbo: zurig, rare smaak

AH: te zoetig, en ook weer rare smaak

Over Kesbeke Amsterdamse piccalilly weinig commentaar; het sprong er op geen enkele wijze uit (Keskeke is voornamelijk marketing, zeg maar de Ilja Gort van de tafelzuren)



De specials


Devos Lemmens (kan je enkel in de Belzjiek kopen)
Prima vond ik, te zuur vonden twee anderen, mooi die hele zilveruitjes vond weer een ander
En ja, dit is de essentie van Belgisch pickles, zó verschilt dat inderdaad van Nederlandse waar...

Kesbeke met Jonnie Boer (nomen est omen)
Ik vond het smaken naar toegevoegde flauwekul, maar ja, ieder ander zowat vond het lekker (ook werd de fijne structuur geprezen)
Kijk, die Boer die laat die Kesbeke zijn gang gaan natuurlijk, want wat weet die boer van piccalilly, toch?!!
(Speciale kruidenlijn, "Mijn eigen recepten", gevraagd wat er precies in dat kruidenmengsel zit, antwoord "Geen idee", de zakkewasser...)

Heinz
Vrij sterk noteerde ik
Twee maal hoorde ik Te zuur, een maal Lekker zuur



Dit is de afdeling Hot


Die Kesbeke (piccalilly met sambal) vond iedereen prima. Wel pikant, maar ja.
Die Madame Jeanette peper-piccalilly, tsja, dat is natuurlijk een verhaal apart...


Rest nog dat we muskaatdruiven proefden (iedereen "Hemels!"), en dat we Butterscotch pears aten (iedereen "Hemels!").

Zie de foto hieronder.
Er moet nog bruine suiker en boter over
Recept komt nog wel




Later vond ik nog Kühne Ambachtelijke piccalilly zoet-zuur
Mooi, fijn, redelijk volle smaak, niet te zoet of te zuur, ietsje meet zoet dan zuur


En, wat was nou de essentie?
Uhh, dat het een enorm leuke avond was!


De volgende aflevering van deze kleine friet-met serie zie hier


Doehoei!