vrijdag 6 december 2013

De Sint is weer vertrokken;


Hij schonk mij nieuwe sokken...


Surprise

Op de plaatjes zie je hoe ik de surprise maakte.

Wat er in zat: zie gisteren.

Cadeautjes bij mekaar in kranten (sloeg ik over; ik had haast, ik had spit) want dan wordt het wat netter van vorm dan hierboven.
Licht verwarmde appelstroop erover smeren.
Decoreren met augurkjes, kappertjes, uitjes...


Rollade gekookt in melk, maiale al latte, Italië
Vlees gekookt in melk, het kan niet erger niet-kosher. Nou ja, met varkensrollade...
Een rollade rondom aanbraden in een aardewerken schaal, in wat boter, samen met wat ui en spekjes.
Op laag vuur warme melk erbij gieten tot die rollade iets meer dan half onder staat.
Aan de kook laten komen en op laag vuur, zonder deksel, regelmatig draaiend en begietend die rollade gaar laten worden in een uur of twee, drie.
Halverwege de kooktijd er wat knoflook en zout bijdoen.
Op het laatst die melk inkoken tot een dikkige brei.
Rollade snijden en serveren met die brei. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
En met champignons gebakken met kruizemunt erbij. Dat is Engels, maar het combineert erg mooi.


Hahaha!
Supermooie surprise, hartelijk dank.
Ik heb hem uitgepakt met kinderen, buurmeisje en schoonmoeder erbij.
Een klassieke surprise, mooi en vies. Leek ook goed.
We hebben lekker gesmuld van de cake en morgen neem ik de pop en taart mee.
H

Rollade met groente en gedroogde pruimen
(Garnituur voor rollade)
Doe gedroogde pruimen in kokend water, laat het water weer aan de kook komen, neem de pan van het vuur en laat acht uur staan.
Karameliseer lente-uien en/of mei-knolletjes en/of winterwortel (koken in weinig water, tegen het eind suiker en boter erbij, roerend droogkoken).
Haal uit de pan en houd warm.
Giet, op hoog vuur, een scheut Nolly Prat in de pan en schraap de aanbaksels los.
Zet het vuur lager en warm de uitgelekte pruimen op in de pan.
Haal de pruimen uit de pan, houd warm, en voeg crème fraiche toe; laat inkoken tot sausdikte.
Serveer de groenten, de pruimen en de saus bij schijven rollade.