donderdag 18 juli 2013

Bordeaux wijnen, zoutevis, gedroogde okra



Boeken

Ik had weer mazzel bij De Slegte.
The Wines of Bordeaux en The World Dictionary of Cheese, twee beroemde pillen, samen voor € 11,-!

Ik begrijp niks van die lui.
Een of ander lullig Nederlands volkomen onbekend boek over worst, een enkel deel van de twee, € 49,90...

Mooi verhaal in dat boek over Château Sénéjac (waar ik heb gewoond; zie hier; alle links hier in een nieuw venster), een Cru Bourgois. "A surprise in the other direction was Sénéjac, a wine of the commune of [Le] Pian [...] remarkable in color, with lovely Médoc nose and a complete old claret flavour of real distinction."

Ik woonde er achter de Geheime Deur, een appartementje waar je kwam door in de eetkamer in een chinoiserie-wandschildering op de tepel van een Chinese dame te drukken. Zoef, deur open.

Charles Graaf van Guigné, de eigenaar, had een vriendin die een keer aangeschoten was. "Geef maar toe Charles, jij hebt een maitresse!" -"Maar schat, hoe kan ik nou een maitresse hebben? Ik ben niet eens getrouwd!"
Charles kweekte hasj. Komt op een gegeven moment de chef van de gendarmerie langs. "Meneer de graaf! Alstublieft! Haalt u dat weg alstublieft!"


Mooi toch!
Gedroogde okra.
(Ongetwijfeld kinderarbeid, dat wel...)

Gedroogde okra, bakkeljauw, béchamel

Gedroogde okra bij de betere Turk of India'se winkel.
Béchamel, nou ja, die basissaus, die heerlijke (met bouillon en witte wijn van laatst) had ik nog staan.

Bakkeljauw in redelijk ruim water weken, 24 uur.
Als het weekwater behoorlijk zout is na een tijd: verversen.
Als het water net mooi zout is: niet meer verversen maar wel in schoon water koken. Het kan ook na de eerste keer weken net mooi zout zijn, als de bakkeljauw mooi vers is.
Laat het nooit volledig ontzouten want dan is de smaak weg.

Het touwtje van de okra los knippen.
Losrissen en in ruim water (het zwelt enorm) weken, een uur of drie.
Afgieten, afspoelen, ruim water met een scheut azijn (neem niet te sterke azijn; neem appel of sherry of zo), 10 minuten, afgieten, afspoelen, uitlekken.


Geweekt naast gedroogd

Kook de okra in bouillon.
Kost enige tijd (sudderen); proef tot ze mooi eetbaar zijn.

Kook de bakkeljauw kort in weinig water.
Giet af en laat koelen.

Haal de bakkeljauw van vel en graat, en trek in stukjes (wat vanzelf gaat!).

Olijfolie, rode ui, knof, lombok...
Stukkies bakkeljauw...
Okra...
Kort stoven met wat witte wijn.
Béchamel... Proef.

Enorm lekker weer, verdomd.

Zie hier voor een Turks recept.
Zie hier voor een recept met grote gedroogde okra.
Je hebt twee soorten okra, de (vers) iets slijmerige soort, die bak je mee of zo, en de erg slijmerige soort. Die laatste droog je en die gebruik je zoals in het tweede recept óf je maakt er meel van voor fufu. Fufu zie hier.


Denemarken

Iemand gaat naar Denemarken op vakantie.
Gaat gaffelbiter voor me meebrengen (zie hier) en Deense mosterd ("sennep").

Vissoep met spek
Doorregen spekblokjes uitbakken.
Stevige groenten in stukjes meebakken.
Verder gaan totdat je een mooie groentenbouillon hebt met flink groenten.
Op smaak brengen met peper en Marmite of Oxo of zo.
Stukjes witte vis erin gaarkoken.
Lijkt op Waterzooi (België), en op Sopas Mallorquinas (Majorca).
Die beide laatste gerechten worden op een flinke snee boerenbrood geserveerd, ik bedoel: daar schep en giet je het overheen.

Vissoep van Sylt
Bak in een grote sauspan stukjes witte vis in olie, en haal ze uit de pan.
Bak in de pan ui, gekookte mosselen en garnalen kort aan.
Voeg tomatenpuree toe en laat die ook even aanbakken (verspreid over de bodem van de pan).
Maak licht zoetzuur met suiker en azijn.
Giet er warme visbouillon bij en een scheut rode port, en laat kort doorkoken.
Proef op peper en zout en warm er de vis in op.

En dan heb je nog een omelet met bieslook en garnalen, met als vulling aardappelen en spek.
Bespreek ik / maak ik binnenkort.

Denemarken = spek...


Rodenbach Grand Cru.
Niet slecht, maar voor de zomer prefereer ik de gewone.

Culinaria

Loek schrijft
Tip van Yvonne op het veldje: de Limburgse boterhamworst bij Albert Hein is werkelijk lekker. Hij deed haar een beetje aan de kwaliteit in Oostenrijk denken. Ik, doorgaans vleesontwijker, vind hem inderdaad ook een goede smaak hebben.

Ik heb een ontzettende hekel aan boterhamworst, maar deze smaakt aardig.
Het is wel een product met heel veel verborgen vet er in.

Ik zag trouwens dat ze ook Authentieke Blikboterhamworst hebben.
Ja, dat herinner ik me van vroeger, die enorme blikken...

Indonesische groenten, althans Sundanese, zie hier.
Sunda is geen streek of zo, het is een volk, de sundanezen, de bevolking van West-Java.


Wat is dit nou weer voor nieuwlichterij?

Zag op de markt ook Drumsticks. Groente. Nooit gezien.
Hopelijk kan ik ze morgen kopen; ik had werkelijk geen plek meer om ze mee te nemen.
Zie hier en hier.
Recept zie hier.

Dedikkevandam tweede druk

"Sterk uitgebreid..."

Ik legde ze naast elkaar en vergeleek de A.
Alles tot op de letter hetzelfde, alleen er zijn artikelen toegevoegd.
Onder de A is dat Al dente, en Apekost (vego voedsel).
Nou, daar hoeven we dus niet voor naar de winkel, voor die ongeïnteresseerde en oninteressante toevoegingen...


Vijgen-sesamjam.
Heerlijk.
Bij de betere Turk weer.
Misschien eens een keer in kruidkoek verwerken ipv deels honing...

Ik luister tegenwoordig steeds meer, in plaats van naar Radio 4, naar Klara Klassiek (België), NDR3, Klassik Radio (beide Duitsland) enzovoorts.
Geen muzikale nichten die hun bek niet kunnen houden, geen "Nootschieten" (stukje Bach, "U spreekt met mevrouw Bodewier uit Ubach over Worms, is het Mendelsohn?"), geen interviews van 20 minuten met een of andere conservatorium leerling die een opera voor drie toeters en een trom heeft geschreven tegen de oorlog in Afghanistan of tegen inentingen, geen zelfbenoemde belangrijkheid die onderdirecteur van Milieubeweging Oost-Drente was en daarom klassieke muziek mag presenteren ("Ik zelf heb altijd gezegd dat..."), geen Arvo Perd of hoe schrijf je dat of andere muzikale mislukte misdienaars (Ten Holt! of die religieuze fransozen, hoe heten ze ook weer), kortom geen gelul én geen gelul-muziek en dan ook nog, toch nog, op veel hoger pijl dan Clasic FM.

Klara hier.
NDR3 hier.
Klassik Radio hier.


Kijk...