woensdag 11 april 2012

En daar zijn we ALweer!


(Uhh, je moet toch wat verzinnen als titel...)

Fiets die bedekt met zoetwatermosseltjes in Groningen boven water kwam.

Over de Trompbrug (zie gisteren) gesproken: hier een fiets die daar naar boven kwam.
Hé! Zoetwatermosseltjes.
Dank PJ!

Eerst maar even een recept.
Omelette Siberienne
Een ingevette lage vuurvaste schaal bekleden met plakken cake.
De cake eventueel licht besprenkelen met likeur.
Spatel vanille-ijs in de schaal, goed aangedrukt, en werk door tot het ijs bol rond of zelfs conisch hoog boven de schaal uitkomt.
Koel goed.
Klop eiwit stijf met suiker.
Breng een laag eiwit aan op het ijs.
Brand het eiwit bruin met een gastang.
Flambeer met opgewarmde eau de vie.
Draag brandend de (lichten uit) eetkamer binnen...

Fiets in Frankrijk boven water gehaald, begroeid met oesters.

Ter compensatie van die zoetwatermosselen een Franse oesterfiets.

Ik kocht zo'n taalpuzzels-boekje van 10 Voor Taal. Dan mag je, neem ik aan, toch verwachten dat het taalkundig (en trouwens ook anderszins) klopt, toch?
Maar zie.
"Sterkedrank". Dat is geen goed Nederlands.
"Welke Nederlandse wetenschapper ontdekte Saturnus?" Geen enkele. Saturnus was al bekend aan de mensen vóór de Romeinen. Huygens, want die wordt bedoeld, ontdekte de ringen.
"Hoe heet het hout van de djatiboom". Antwoord teak. Gelul.
"Hoe noemt men jus, bereid met wild?" Antwoord jachtsaus. Gelul.

Elsschot, Leven en werken van Alfons de Ridder

We leren Elsschot kennen in zijn ware gedaante.

De man die kinderen verwekte bij verschillende vrouwen, ze daarna in de steek liet en later daarover plaatsvervangende schaamte had.
En als iemand wiens inkomen toch voornamelijk was gebaseerd op de verkoop van luchtbalonnen...

Tsja. Achterberg schrijft ook mooi...

Je vraagt je af wat "erger" is. Toen, in die tijd, een partij vrouwen laten stikken (die door de maatschappij uitgekotst werden), of een enkele hospita vermoorden (en daarna door de literaire elite omarmd te worden).

Verse schapenkaas

Dit kocht ik gisteren nog. Verse kaas. Niet te betalen trouwens. 4 € voor zo'n bakkie. Maar ja, wel erg lekker met wat versgemalen peper en zout erover...
(Design dekseltje mooi! Beetje Art Deco.)

Las in die Elsschot biografie ook nog over dat hij werkte in Vilvoorde, Noord Brussel, waar de mensen Pjeirefretters heten, paardenvreters.

En over paarden gesproken: ik kreeg de catalogus van Manufactum, alles hand gemaakt. Schitterend.
En daarin paardeleren jassen...
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Asterix en de kerncentrale, iets uit de roerige 70-er of 80-er jaren

(Dank PJ!)

O ja, Elsschot vierde iets in de Poesjenellenkelder. Zie hier.
Net zoiets als Chez Toone in Brussel, waarover ik eerder berichtte (en waar ik een fantastische Geuze dronk...).
Zie hier. Fantastisch mooie Flash site trouwens...

(Vuile taal, in die Asterix...)

Iemand vroeg me om een limerick van Kees Stip / Trijntje Fop, nadat ik had verteld hem ooit te hebben ontmoet.
Hij had eerder een geit gehad, maar kon gezien zijn leeftijd daar niet meer voor zorgen. Had dus een levensgrote wollen geit op de bank liggen.

Uhh, het zijn niet echt limericks meestal.

"Den Haag", zo zegt een woerd, "is blijkbaar
per trein uit Utrecht onbereikbaar.
Want telkens als ik het probeer
begint een goudgebiesde heer
zijn longen vol met lucht te happen
en roept dan 'Woerden overstappen!'"

En o ja, Stalin, de grootste massamoordenaar ooit, Hitler is er een kind bij, wordt door Poetin in ere hersteld.
Ik dacht al, waar blijft het...



(Als ik een dezer dagen "verongeluk", dan weten jullie "waarom"...)