vrijdag 18 februari 2011

Gisteren Hoisin dag.


O, voor ik het vergeet: zie een van de cursussen die ik schreef hier (alle links hier in een nieuw venster).

Maar goed, gisteren. Quorn, farfalle (had ik nog over, gekookt) en paprika. En Hoisin dus.
Roerbak stukjes Quorn naturel in arachideolie. Uit de pan.
Wat meer olie in de pan, grof gesneden lente-ui, knof...
Witte wijn, snel inkoken, stukjes paprika, sudderen, Hoisin, proef.
Als zout red bean curd gebruiken; Meiweizian smaakte hier beter dan Zhejiang (Shaoxing schreef ik gisteren abusievelijk), omdat het minder eigen smaak naast het zout toevoegt en dus zo de Hoisin tamelijk ongemoeid laat. Als "hot" gebruikte ik niks; niet nodig. (At er wel een guinduilla bij, groene Spaanse peper uit de pekel.)
Farfalle erin opwarmen en idem Quorn.
Uhh, kreeg bij de buurvrouw gisteren op de borrel zoveel leverworst door m'n strot geduwd dat ik het pas vandaag gegeten heb. Heerlijk hoor.



Dit schreef ik vandaag aan Trouw:
Dag;
Ik vind het schandalig dat de kookrubriek in Trouw regelmatig enkel een nagepend verhaal is. Ik heb verstand van zaken, en dan "proef" je dat. Zat te wachten op een aflevering met een evidente fout, dan kan je Google inschakelen om je gelijkt te halen. Vandaag was het zover, fout in het alcohol percentage. En ja hoor, letterlijk nagepend uit een 2006 bericht in foodlog.nl.
Inclusief de fouten daar (alcoholpercentage, "limocello" ipv "limoNcello").
Ook niet eens uitgeprobeerd want dan was ze er achter gekomen dat het alcohol percentage niet klopt (is niet te krijgen)...
Schande.

Op de site van Trouw is het recept (nog) niet te vinden, maar dat is niet nodig want Foodlog hier en was letterlijk overgepend.

En NB je foto boven je rubriek in de krant, met een verwaten smile van "Ik ben conaisseur"...
Dan maar beter Danny, hieronder.



Recept
Kaassaus met Boursin
Maak van bloem en boter een roux, en kruid die met laurier, nootmuskaat, kruidnagel, tijm, peper en zout.
Maak er met warme bouillon en daarna met droge witte wijn een niet te dikke saus van.
Werk geraspte kaas door de saus, bv. Leerdammer of zo, en los er dan flink Boursin in op.

Zag deel 5 (disk 3, deel 1) van The Pacific. Eindelijk, halverwege, kwam er wat vaart in. Soort D-Day achtige slachting (dat bedoel ik niet met "vaart") trouwens. Maar in Band of Brothers zit lijn, per afdeling en over het geheel genomen. Hier ondertussen vaart, maar geen lijn te bespeuren.

Recept
Kaassaus
Maak Béchamel of Basissaus.
Werk sterk smakende geraspte kaas door de saus met eventueel Worcestershire en/of paprikapoeder.
Serveer bij vis, eieren, pasta, rijst.

Kaassaus met mosterd
Werk ook sterke mosterd door de saus (niet al te lang vóór het serveren) en vlak voor het serveren wat citroensap.
Serveer bij vlees.

Kaassaus met olijven
Als gewone kaassaus, plus gehakte goed uitgelekte groene olijven.
Bij vlees, vis, pasta en groenten.

Kaassaus uit Milaan
Maak de basis met kalfsbouillon en melk.
Werk er Parmezaan door en serveer bij kalfsvlees.



Dit ga ik dinsdag zien want dan moet ik er overstappen. Station Luik. Ben erg benieuwd.

Planning
In Luik serveren ze gehaktballetjes in varkensnet, aangebraden en dan gestoofd in Leffe. Morgen maak ik een kruising tussen die balletjes en Madrileense, die je stooft in tomaten - sherry saus. Ik maak dan dus die Madrileense mét varkensnet eromheen.
Zondag curry, ei, sperzie en manakish, maandag (dag voor -vroeg!- vertrek simpele 60 cents pizza van Super d B, opgeleukt met vraagteken-vis en paprika.
Dus.

O ja, woensdag gehaktdag maar hier vrijdag gedichtendag.

Een nieuwe lente en een nieuw geluid
Alleen in Drenthe kijken ze wel uit


Coos Neetebeem

Nou, vooruit, niet zo karig, nóg een.

Jantje zag eens pruimpjes hangen
Oh, als eieren zo groot;
De tuinman zag zijn bolle wangen
En sloeg de vuile gapper dood.


John O'Mill

Toegift

De Profundis

Tot tranen toe ben ik bekommerd
nu kan ik nooit meer naar de lommerd,
omdat mijn hele inventaris
al daar is.


Erich Wichman



Trouwens Woensdag gehaktdag heb ik nooit gelezen, maar mensen die het weten kunnen en die het (manuscript) gelezen hebben zeggen dat het perfect in mekaar steekt. Zeer fraai, zeggen ze.
Nauwlijks te vinden. 1 exemplaar bij De Slegte in Arnhem.

Die tiepe had die vrouw trouwens (Dahl?) aan de meeuwen moeten voeren (uhh, op de eerste plaats in leven moeten laten natuurlijk)...

O, en wat was dat fantastische verhaal ook weer van het onvindbare moordwapen want opgegeten (bevroren lamsbout)?