woensdag 20 augustus 2008

De Dames nu


Diny

Toevallig dat Marieke onlangs schreef over die kleine bolletjes knoflook die uit één teen bleken te bestaan. Dezelfde bolletjes zag ik een paar weken geleden in een Duitse supermarkt en heb ik meegebracht naar Nigeria. Totdat ik bedacht dat planten natuurlijk geen zin heeft: uit een teen krijg je een bolletje! En in dit geval was een bolletje gelijk aan een teen. Ik ben uit gaan zoeken hoe deze gekweekt worden en ik heb nu van een Italiaanse en Amerikaanse kweekvriend een bevestiging dat het als volgt gaat: normaal gesproken plant je knoflookteentjes en komt er uit ieder teentje weer een nieuwe bol. Uit het middelste teentje echter, groeit een compact bolletje dat uit een stuk bestaat!

Ik ga het zeker zelf proberen: zoals gezegd zijn de knoflookbolletjes zo klein hier, dat ik graag alle middelste teentjes wil planten om daaruit weer compacte bolletjes te kweken.




(rechts)

Een ding, al vernoemd trouwens. Als je in koud klimaat (Nederland vroeger, zeg maar) knoflook teelt dan is die niet alleen veel sterker van smaak maar je krijgt twee bollen, een in de grond en een halverwege de steel. Dikwijls, dan.

Marieke

Terwijl jij van rust en schapen en dijken en schorren droomt, heb ik het heel erg druk met 2 verjaardagen...

Wat kook je? En hoe is het met die herder uit Het Verdronken Land van Saeftinghe?