vrijdag 8 augustus 2008

Senegal


Had vandaag contact met een organisatie in Senegal (iets ontwikkelingshulpig of zo, eventuele website komt, en dan eventuele correcties idem dito).
Ik ken de keuken van Senegal goed want ik heb als chef gewerkt in Sheraton Towers in Dakar.

Yassa, het nationale gerecht
Hier (alle links in nieuw venster).



Geloof me of geloof me niet, dit is een van de topgerechten uit de wereldkeuken.
En ben niet bang met die citroen. Ik zelf gebruik 50% meer en limoen ook nog.

Twee andere dingen.

Tartare de Thon, tonijn-tartaar
Hak rood tonijnvlees, echte tonijn dus, fijn en werk er rauw eigeel door, fijngehakte sjalot, peterselie, zout, iets zwarte peper, Worcestershire, mosterd, kappertjes en citroensap.
Goed koelen en eten met toast.
C`est le thon qui fait la musique, hahaha.

Twee mogelijkheden / varianten.
Dit:



maar dat is geen Tartare de Thon, dat is meer een soort sashimi,
of dit;



ziet er niet uit maar wel de prefecte smaak.

Tektek de Bois (tektek = hart, tiktik, houten hart dus).
Rasp een duim verse en geschilde gember in een glas bruine rum.
Leng aan met ijskoud passievrucht-sap.
Roer goed om.

Geen plaatje te vinden, of het moet dit arme vrouwtje zijn, waarbij het raadsel is waarom ze scoort op Tektek.



Misschien heeft ze iets aan haar hart, ach gut, wat wel voorstelbaar is.
Ja, of die ezel natuurlijk...