dinsdag 10 juni 2008

Lid Eetclub ontsnapt naar Nice...


Nice, 9 juni 2008
Fantastisch toch die schootcomputers. Waar je ook bent, overal kun je contact krijgen met degenen die ertoe doen. In een bungalow dicht bij het strand lig ik fijn in de zon op mijn rug. Om mij heen bloeit de Rozemarijn.
[Ga je wel de botanische tuin zien, ja?!]
[En rozemarijn-bloempjes zijn fantastisch in "longaniza", lange dunne worstjes half schaap half rund. Soort Merguez.]



Ik wil nooit meer naar Holland terug en ik denk vals "Hoe zou het daar zijn: nog zo nat, nog zo kil?"
Wat voor weer is't in Zuidhorn vandaag? Is het miezerig, mistig en koud?

[Prachtig weer me joeng!]
Zijn de wolken weer laag, valt de regen gestaag? Noorderwind met wat nevel uit zee? Is het leven nog altijd zo traag? Wisselvallig met telkens een bui?
Is het weer voor een vest en een trui? Is er regen vandaag? Waait de wind met een vlaag alle voetgangers weg bij 't Holt? En duikt iedereen diep in zijn kraag? Wat voor weer is 't in Zuidhorn vandaag?

[Zei ik al. Perfect.]
Nou ja: je merkt het al: in de veille ville van Nice zit ik op het terrasje van mijn
["mijn" of "favoriete"?]
restaurant "Au Soleil" te wachten op het hoofdgerecht: geen bakkeljauw maar sole á la meunière, voorafgegaan door zalige jacobsschelp en straks afgesloten met een huisgemaakte crème brûlée met vanillepuntjes.
Koele Pinot Gris erbij.

[Al Tarte Niçoise gegeten??
Pizza uit Nice.
Maak pizza-deeg.
Bak in olijfolie ui, kloflook, oregano, rozemarijn en peterselie.
Doe er tomatenschijven bij, roer even om en haal van het vuur.
Kruid met peper en zout.
Beleg het deeg met het tomatenmengsel tot bijna aan de rand.
Beleg het tomatenmengsel met strips ansjovis in een ruitjespatroon;
leg in elk ruitje een halve zwarte olijf (soort die droog verkocht
wordt).
Giet nog wat olijfolie over de pizza en bak bij 200 graden.
Serveer direkt of afgekoeld (niet koud!).]



Ik ben er dus niet donderdag de 12de. Hoelang ik in Nice blijf weet ik nog niet. In principe tot eind augustus. Waarschijnlijk kom ik af en toe even terug naar Groningen om dingen te regelen. Ik moet ook nog naar London voor zaken.
Maar blijf schrijven: misschien haal ik juli of augustus in 't Holt. Dat opmaken van de gerechten ("het oog eet ook mee") doen we nog wel.

[Nee, dat doen we nu al, verdomd!]
Groeten, H.