zaterdag 1 juli 2017

Leeuwarden



Dat vond ik er bij de VVV
(Ik vroeg Waar vind ik in Leeuwarden Friese mosterd?)
(Hier meneer)


Bij een Deli vond ik Mont Blanc mosterd

Mont Blanc is blijkbaar een Noord-Nederlands culi merk
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)
Biologisch en zo

We zullen proeven...


Ik vond er ook een tweede soort niet-pikant Spaans paprikapoeder
Zie hieronder

Ik bedoel: dat culinair mongolenvolk wat in de kranten schrijft, schrijft steeds maar van mekaar over dat Spaans paprikapoeder altijd gerookt is (gelul) en pikant (gelul)

Deze is gerookt, maar de aller bekendste soort is Ñora, poeder van gedroogde appelpaprika
Niks pikant, niks gerookt

Dat merk El Avión, het vliegtuig, dat ken ik goed, met dat verkeerd geplaatste propellertje
Vroeger heette het, wat nu anachronistisch zou zijn, El Aeroplano, de luchtzwever
Vooral bekend om zijn namaak saffraan (goudsbloen en koenjit) voor de paella
Zie hier
Die wieltjes zitten ook niet helemaal kosher...




At bij een Chinees uitstekende eend
Hui guo ba
Szechuan, en dus pikant
Ba is eend, en de rest betekent "dubbel gekookt"

Meestal met varkensvlees
Zie hier

Dubbel gekookt: gestoofd, en dan gesneden gebakken

Ze hadden er ook Ma po ba
Ook Szechuan

Ik ken Ma po doufu wel
Pokdalig moedertje tofu
Enorm lekker
Search the blog

Of zie hier



Museum Grutterswinkel
Ach...
Goedbedoeld, en je kan er thee drinken en kwetteren met oude wijfjes


Fries Museum

Die hebben een lift (ik had wat aan m'n knie)
Dan kom je op de eerste verdieping, daar moet je dan een poortje door met je kaartje, en daarna kan je dus niet verder omhoog (2e en 3e) met de lift...
Die zit namelijk vóór dat poortje...
Kan het onnozeler...

Prachtige tentoonstelling over Sits / Chintz
Zie Wiki hier en de tentoonstelling hier (deze laatste link is dus niet houdbaar)


Met je kaartje mocht je gratis ook het Princessehof in
Ja, dat zal best
Het overgrote deel van het museum is dicht, van de collectie kan je helemaal niets zien
Je ziet een flauwekul tentoonstelling over erotiek en keramiek op de begane grond, en op zolder een tentoonstelling van vormloze modernekunstklonten (bij die erotiek lagen er ook; je vraagt je af wat Friese kunsthistorici opwindt...)




In een antiquariaat een boekje van Otto Kleynejan, over Frankrijk

Dat je morilles schoon moet maken door ze doormidden te snijden en dan in een bak water te spoelen, de demente baviaan...

Heel kort door water halen, water waarin ook nog wat azijn zit, echt heel kort en fors husselend, en steeds weer snel eruit (ze mogen geen water opnemen), uitschudden, en twee keer herhalen

Hoeveel water denk je dat ze opnemen als je ze doormidden snijdt en dan in water legt?

En die culinaire potloodventer schreef "het ultieme culinair compendium" woehahahahahaha!
De ultieme culinaire lulverhaal, ja!

Zie hier!


Kocht er La Cocina de Santa Fé
De Keuken van Santa Fe

Veel interessante informatie, maar veel tekstuele domheden ook



O en de Ramadan is voorbij

Dat wordt weer gewoon rammedan asjekan





Vanavond maakte ik Toad in the Hole, met Onion Gravy

God Gristus wat is dat goor geil lekker...
Gooristus...