dinsdag 6 oktober 2015

Producten




Theeworst, boekweitmeel, kerrie-zuurkool...



Rügenwalder Teewurst


Enorm vet, enorm lekker
Momenteel bij Aldi

Je vraagt je af hoe het kan dat die worst spekvet is als je 'm uit de eerste verpakking haalt

Zie Wiki hier (alle links hier in een nieuw venster)

Zie een recept hier

Maar het is toch gerookt? Je zou rookspek kunnen gebruiken
Roken zie hier

En volgens dat recept zou het niet al te vet moeten zijn


(In Spanje heb je een soort chorizo-theeworst, Sobrasada. Erg lekker ook. Zie hier.)




Huitlacoche


Wiki zie hier

In Mexico worden de aangetaste, onrijpe kolven als een delicatesse gegeten, waar het huitlacoche wordt genoemd. De kolven worden voor dit doel 2 tot 3 weken na infectie geoogst en daarna gekookt. In de aangetaste kolven komen onder andere de smaakstoffen sotolon, vanilline en glucose voor.


Quesadillas met huitlacoche zie hier en tortilla mét zie hier

Je kan het ook klaargemaakt en ingeblikt kopen, zie hier en inderdaad, het heet ook wel cuitlacoche
Dat merk zie je hier wel, bij toko's...




Gevulde uien


Althans: hoe ga je te werk met het fabriceren van vulbare uien


Ik schreef hier twee jaar geleden
Wat die ui betreft twee dingen.
Oftewel je gebruikt middelgrote. Kop kont
[niet teveel!] eraf, pellen, koken en dan uithollen.
Maar die hele grote die ik gebruikte, dat is wat anders! Als je die zo kookt dan zijn ze van buiten pap als ze van binnen nog rauw zijn, en geloof me: dat werkt niet, zó uithollen. Het interieur floept dan uit de buitenkant...
Dus rauw uithollen...


Hierboven, die foto, dat waren niet al te grote, en ik heb ze toch rauw uitgehold, wat prima ging met een meloenbolletjes-steker.
Het kookt natuurlijk ook mooier zo.

In de Volkskeuken van vandaag worden ze gepeld (meer niet) en dan gekookt en dan kapje er af en dan uithollen.


Ik hou het, grote of gewone uien, op pellen, ietsje kontje, kapje, uithollen, koken in bouillon.




Diversen


Zoute stroop

Je ziet die woorden nog net staan, ónder Horizon

Ik vind het heerlijk, sommigen gruwelen ervan.

Ik ga er kruidkoek mee maken


Lampionbrood

Nooit van gehoord

O, beschuitbollenbrood...


Kippensoep

Niks mis met Struik maar hun Krachtbouillon (kip) is stukken minder dan de Basis voor soep (kip) van Maggi
De vulling van Struik is wat beter.


Zwarte wintertruffel

Daar schreef Broekbaard over
Alsof er anderskleurige wintertruffel bestaat

Bleke herfstruffels met 'n baard in z'n broek...




Manuka honing

Australië

Jumbo

Lekker spul!


Boekweitmeel

Schreef ik dat al?
Saus of soep te dun? Wap wat boekweitmeel erin, geen enkel probleem

Kan ook met rood maismeel


Gebonden spul dikker maken

Ik heb het nou over krokettendeeg of zo

Roux maken met relatief veel bloem
"Gebonden saus" van maken met ietsje vloeistof, en dán kan je er dat deeg door gaan werken
Dat ietsje vloeistof is essentieel; zonder dat werkt het niet


Kerrie-zuurkool

Dat zag ik laatst ergens liggen

Zou dat lekker zijn? Gaan we proberen
(Zelf maken natuurlijk)


Lathyrus

Ik had het over dat soort bonen, zie de foto hieronder

Geen erwten, geen bonen, geen kekers, geen tuinbonen, geen linzen maar lathyrus

Vlnr Reukerwt, Indische erwt (Indië) of cicerchia (Italië), fave sgusciate (Italië), fava (Griekenland)

Maar dat blijken toch twee twee te zijn, niet een
Lathyrys cicera, de twee linkse, en Lathyrus sativus, de rechtse
Van die rechtse kan je Lathyrisme krijgen, als je enkel dát eet (verlammmingen en zo)




Uit de box eten

Volkskrant

Ik schreef er al over, zie hier

Volkskrant over de Marley Spoon box: kruidige gort, gebakken Camembert, kikkererwtensalade, calzone...
Over HelloFresh: gortsalade (orzo; kan ook pasta salade zijn), mais, aardappelen, vegetarische burgers...
Ja, dat kost allemaal geen moer...

HelloFresh: voedzaam maar niet per se lekker
Marley Spoon: verfijndere smaken, meerdere gerechten kiezen per week
De Streekbox: risotto met oude kaas, tortilla met zoete aardappel, quiche met feta, kortom: laat maar (zeg ik)
Beebox: ganzensaté, perenchutney, zwarte kool (dat heet palmkool, ja), kortom voor mij de winnaar (geen recepten -wat volgens mij niet klopt-, en voor extra ingrediënten naar de winkel: nou en)



Beebox
(Vlees! En die pastinaken sturen we naar Janneke...)


Keurslager
Hebt u reuzel?
-Wat is dat?

Visboer
Kunt u aan hangmosselen komen?
-Uhh uhh...

MediaMarkt
Als het niet aan de resolutie ligt, waar ligt het dan aan?
-Helaas hebben wij geen inhoudelijke productkennis