vrijdag 10 oktober 2014

Zuurkool

















De groenteboer had “zuurkool uit het vat” en vers gesneden savooiekool. Ik meende dat jij ooit hebt geschreven dat zuurkool met savooiekool de meest lekkere combinatie is? Enfin ik kocht een pond zuurkool en een zak gesneden savooie (thuisgekomen kon ik overigens jouw verhaal over die beide kolen niet terug vinden). De groenteboer vroeg of ik mijn eters ging wijs maken dat het buiten vriest/vroor. Ik zeg “Hoef ik helemaal niet te doen, ik kook voor iemand met Alzheimer en die denkt het hele jaar dat het Kerstmis is.” De savooiekool heb ik in de vriezer gegooid en de zuurkool heb ik met jeneverbessen, boter, ui, knoflook, lombok, laurier, peper en witte wijn (jouw advies) in de oven gezet en op een lage stand uren laten prut-te-len… Onderin de pan had ik schijven zuurkoolspek gelegd. Tevens zet ik in de oven dan altijd een schaal met tomaten, p/z en knoflook plus Italiaanse kruiden overgoten met olijfolie.

Vandaag heb ik de oven nog een behoorlijke tijd aan gehad. Ik had twee Elstar appels aan de kool toegevoegd. Toen heb ik met de bekende favoriet half gewone iets kruimige aardappel / half zoete aardappel, ui, knoflook puree gemaakt en daar de zuurkool doorgeroerd en in die tomatenolie uitgebakken biologische spekjes eraan toegevoegd.
“Mijn God, wat is dat lekker” sprak mevrouw A. en at een portie op waar een fiks bijbeunende moeie bouwvakker U tegen zou zeggen.

Dag, Loek