woensdag 8 oktober 2014

Culinaria



Dank P!


Diversen


Producten


Kreeg een grote pot boekweithoning. Zwarte boekweithoning.
Honing voor mannen. Honing voor durfals. Afkickhoning.
Ga er met kandij een kruidkoek mee maken.
Te koop hier (alle links hier in een nieuw venster).


Ingelegde gember

Japan: Gari. Ook wel sushi ginger.
Recept hier.

Van de Chinese vorm weet ik de naam niet. Heel ander soort spul. Je doet het door saus, bijvoorbeeld door Chinese pindasaus. Zie twee dagen terug.
Heel dunne schijfjes inleggen in 1 deel sesamolie, 3 delen pinda-olie (of andere neutrale olie) en 3 delen Chinese rietsuiker (wat totaal anders smaakt dan gewone rietsuiker).


AH Merlot huiswijn
Die is momenteel niet best te drinken. maar ik had een paar flessen liggen van drie maanden geleden. Die smaake uitstekend...


Op de markt een bio-kaasboer. Peperduur.
Heeft ie voor de variatie Loo trappistenkaas ertussen liggen, niks bio (wat klanten dan natuurlijk wel denken), en meteen maar meer dan twee keer zo duur dan de normale prijs. Meer dan € 25,-/kilo.




De Pers


Onno Kleyn vandaag in de Volkskrant

Risotto is "bijzonder makkelijk te maken".
Daar heb je het weer. Dat er verschil tussen gewoon en goed en perfect zit, dat komt geen moment bij dat soort lui op...
En perfecte risotto makkelijk te maken??


Volkskrant weer.

Janny van der Heijden "is jurylid van Heel Holland Bakt" en heeft "vierduizend kookboeken".
Flikker op kwaakhoofd!
"Ik heb bijna vierduizend kookboeken maar ik kook er zelden uit", de ontzagwekkende truus...

"Vorig jaar hebben we de kandidaten een pie laten maken. Je ziet meteen de verwarring".
Ik neem het voetstoots aan.

"Wat ik als laatste heb gemaakt? Roergebakken spinazie met knoflook, paranoten en feta".
Ik zie het voor me, verdomd. Ze is niet voor niks vrijmetselaar...

"Mijn eerste opdracht was een boek over pasta. Ik wist nauwelijks iets van pasta".
En nog steeds niet.

Ottolenghi komt op tafel natuurlijk...


Dacht nog eens na over het feit dat Janneke tegenwoordig in NRC onder cultuur staat.
Dus die krant is zover gezakt dat recepten overpennen cultuur is voor die lui daar.

Dit is de op 96 jarige leeftijd overleden moeder van P.
De eigenaresse van die emmers...


Links


Nierbroodjes (ik droom er wel eens van, en ik ga ze binnenkort eens maken) zie hier.
Leuke site!
Maar het is niet echt een kroket want er hoort wel degelijk wat toast onder, bínnen de panering.


Princess Misia schijnt erg bekend te zijn. Zie hier.
Wat een gezeur.


NRC lasagne video hier
Vóórgeraspte Parmezaan...


Folie Culinaire zie hier.
Wie daar voor de deur gaan staan te hijgen, dat moge duidelijk zijn. Smack en consorten...


Vis en seizoen zie hier.
"Kan ik hier misschien ergens wat recepten overschrijven?"


Deze drie blogs schijnen erg populair te zijn, en als dat zo is dan weet je heel precies wat voor soort publiek er komt.
Deze hier en deze hier en deze hier.


Volgens P is deze culi schrijfster hier wel goed.
Ik ga het eens volgen, maar dan moet ik wel het FD kopen.


Vette Jus hier.


De Week van de Smaak, opgeblazen flauwekul waarvan Broekbaard gaat hijgen, zie hier.


Tip van Sylvia Witteman hier.




Het boodschappenlijstje van Michelangelo

Dank P!

pani dua
un bochal di vino
una aringa
tortegli

una salata
quatro pani
un bochal di tondo
e un quartuccio di bruscho
un piattello di spinaci
quatro alice
tortelli

sei pani
due minestre di fino chio
una aringa
un bochal di tondo



Je schrijft over de Chartreuse, heb ik anderhalve maand geleden wijnboeren staan te fotograferen, maar ook het Kartuiser klooster van St Pierre, en daar laat ik een onderdeeltje van een statief liggen, aan de voeten van O.L.H. z'n zoon, dus ik mail ze of ze dat gevonden hebben, ja hoor sturen we op, krijg ik het eergisteren in de post, 6 September, m'n verjaardag!
Maarten er MOET een GOD zijn.
(Dus kijk uit!)
P

Zie P hier.

Sparen jullie ook mini's van AH?
Ik mis alleen die schele boerin nog.

Coen op Sicilië hier.

En, o, trouwens, die blaaskaak Tchaikovsky fraai voor paal gezet hier.